A vonatot megtaláló amatőr kincsvadászok szerint arról a legendás páncélvonatról van szó, amely 1945-ben tűnt el a környéken összerabolt kincsekkel a rakterében. Az a körülmény, hogy páncélvonatról van szó, valóban arra utal, hogy értéket képviselő tárgyak lehetnek rajta. "Ezek lehetnek értéktárgyak, műkincsek, de akár olyan levéltári anyagok is, amelyeknek létéről tudtunk, de amelyeket nem ismerünk" - mondta a miniszterhelyettes, aki rendkívülinek nevezte a felfedezést.
Piotr Zuchowski óva intett mindenkit a kincsvadászattól, mondván, hogy a szerelvényen veszélyes anyagok, például robbanószerek is lehetnek, és könnyen meglehet, hogy a
vonat környékét aláaknázták.
A miniszter felszólította
a környéket az elmúlt napokban ellepő amatőr kincsvadászokat,
hogy azonnal hagyjanak fel az ásással, mert azzal veszélybe sodorhatják testi épségüket.
A helyi média beszámolói szerte Lengyelországból érkeztek kincsvadászok a legendás aranyvonat feltételezett helyére, és több ponton is illegális ásatások kezdődtek. Pénteken rendőrök járőröztek a Walbrzych-Wroclaw vasútvonalon, amelynek 65-ös kilométerjelzésénél gyanítják leginkább a helyét. A miniszterhelyettes közlése szerint megtették az első lépéseket a lelőhely biztosításához, de mindenekelőtt arról akarnak megbizonyosodni, hogy nincs robbanásveszély.
Andrzej Gaik idegenvezető, aki sokáig maga is kereste a hírhedt aranyvonatot, azt mondta, hogy fél évig is eltarthat, amíg teljesen kiássák a földből a szerelvényt. Több szakértő úgy véli, a 70 éve az alagútban elrejtett vonat valószínűleg csak hadifelszerelést tartalmaz. A vonat megtalálását egy lengyel és egy német kincsvadász jelentette be a múlt héten, biztosítékot kérve a hatóságoktól arra, hogy megkapják a megtalált érték 10 százalékát, amely a lengyel törvények szerint jár nekik.
A hagyomány szerint a kérdéses vonat 1945-ben tűnt el,
tele volt az akkori német városban, Breslauban, (ma Wroclaw) összerabolt kincsekkel. A vonat az alsó-sziléziai hegyvidéken fekvő Ksiaz vára közelében betért egy alagútba, ahonnan soha nem jött ki. Az alagutat később lezárták, és a helyet elfelejtették. Walbrzych közelében a második világháború idején működött egy földalatti ipari létesítmény szerteágazó alagútrendszerrel, mivel a háború végső szakaszában végrehajtott heves bombázások miatt az ipari termékeket a föld alatt kellett raktározni.