A jövő vagy zöld, vagy nincs címmel tartott sajtótájékoztatót Szél Bernadett független, Schmuck Erzsébet LMP-s és Tordai Bence párbeszédes képviselő szerdán, melyben az ellenzéki Egységben Magyarországért környezetvédelmi programját ismertették.
Az országgyűlési választáson túl „klímaválasztást” is tartunk – vélte Szél Bernadett, aki szerint a voksolásnak az is tétje, hogy olyan kormánya lesz-e az országnak, mely átérzi ennek felelősségét, vagy tovább folytatódik az az „ámokfutás”, ami oda vezethet, hogy „nem lesz jövője sem a magyarságnak, sem a bolygónak”.
Sérelmezte, hogy Magyarországon nem alakulhatott ki olyan társadalmi vita, ami a klímaválságot tárgyalta volna, pedig – tette hozzá – hazánk fokozottan ki van téve ennek a jelenségnek. Rámutatott, több mint 3 ezer kiemelt beruházásról döntött a kormány, ezekben pedig a beruházások felgyorsítása miatt a zöld szempontok nem tudtak érvényesülni.
A politikus asszony azt is megjegyezte, rendkívüli módon függünk az orosz gáztól, a lakások épületszigetelése pedig elmaradt, ezért – mint fogalmazott –
orosz gázzal fűtjük a magyar utcákat.
Szél emlékeztetett, amikor a Fidesz utoljára választási programot készített, akkor évente a lakásállomány tíz százalékának szigetelését ígérték, de ez nem valósult meg. Az Egységben Magyarországért politikusa most viszont ígéretet tett arra, hogy
A képviselő asszony kardinális kérdésnek nevezte a megújuló energiára történő átállást. Mint fogalmazott, a szélenergiát „gyakorlatilag betiltották Magyarországon”, a napenergiát pedig megadóztatják.
Fontosnak nevezte, hogy idehaza legyen egy társadalmi, szakmai és politikai vita az atomenergia kérdésében. Hangsúlyozta, a Fidesz úgy kötelezte el magát Paks 2 kérdésében, hogy elmaradtak ezek a fontos beszélgetések. Ezért Széll Paks 2-t jelen helyzetben egy „korrupciós projektnek” látja, és megígérte, kormányra kerülésük esetén a beruházást felfüggesztik addig, amíg ki nem alakul egy konszenzus a kérdésben. Emlékeztetett, a megújuló erőforrásokra az EU nagy összegeket szán, ha azt korrupció nélkül használják fel. Ígérete szerint 2030-ra 35, hosszú távon pedig 100 százalékban át lehet állni megújuló erőforrásokra.
Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke arra mutatott rá, hogy az Orbán-kormány lerombolta a környezet- és természetvédelem intézményrendszerét, a környezetvédelem hatóságrendszerét úgy alakította át, hogy „Bólogató Jánosok legyenek ezekben a hivatalokban”, így lehessen pusztítani a zöldfelületeket.
Az éghajlatváltozással kapcsolatban arra emlékeztetett, az EU-ban Orbán rendszeresen vétózta a szigorúbb környezetvédelmi előírásokat, itthon pedig félrevezette az embereket azzal, hogy azt mondta, a nagyvállalatokat kell büntetni, miközben azokat idehaza folyamatosan támogatta a kormány.
Az LMP társelnöke közölte, az Egységben Magyarországért hatpárti programjában az szerepel, hogy
ez pedig erősebb cél, mint az EU által elvárt 55 százalék. Emellett ígéretet tett a zöldfelületek megóvására, fejlesztésére is.
A környezetvédelmi intézményrendszerrel kapcsolatban azt mondta, a hat ellenzéki párt elkötelezett abban, hogy újra legyen környezetvédelmi, klímaügyi minisztérium és mellette környezetvédelmi hatósági rendszer. Ebben a zöld szakmai civil szervezetekkel történő együttműködést szorgalmazta.
Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője azt mondta, számos szakterületet a klímaváltozás elleni harc keretén belül fog kezelni, ilyen az üvegházhatású gázok negyedéért felelős közlekedés is. Ennek keretében
Mint mondta, olyan városszerkezetet kell kialakítani, ahol gyalog vagy kerékpáron negyed óra alatt minden városi funkció elérhető.
Az ingázás okozta forgalom csökkentése érdekében korlátozni kívánják az agglomerációban a belterületbe vonást. Tordai arról is beszélt, hogy a közösségi és nem motorizált közlekedésnek az autós közlekedés alternatívájává kell válnia, ezért a fejlesztési forrásokat ide irányítanák. A minden közösségi közlekedésre érvényes éves klímabérletet a cafetéria részévé teszik – ígérte.
Tordai arról is beszélt, a közösségi közlekedésben
amit egy lokális, megújuló energiát termelő hálózatba intergrálnák, emellett a vasút-villamosítást is folytatnák.
A munkaerőhiány miatt az Egységben Magyarországért politikusa elengedhetetlennek nevezte a közlekedési dolgozók bérének rendezését.
Az autós közlekedés csökkentése érdekében a mikromobilitást és az autómegosztást említette mint elsődleges alternatívát. „Nem kell 600 méterre beleülni a szolgálati limuzinba, amit a sofőr vezet” – fűzte hozzá Tordai.
Az ellenzéki politikus ígéretet tett a
fokozatos bevezetésére is, amiből a jelenlegi infrastruktúra fejlesztését finanszíroznák. Ehhez Tordai hozzátette, a gépjárműadó egészét vissza fogják adni a helyi önkormányzatoknak.
A gépjárműparkkal kapcsolatban az ellenzéki politikus a fosszilis energiát használó gépjárművek fokozatos kivonását, az elektromos és zöldhidrogént használó járművek irányába állnának át. A legszegényebb rétegek ilyen átállását a legszennyezőbb, roncsautók kivonásának támogatásával segítenék.
A parkolóinfrastruktúráról Tordai megjegyezte, elsősorban vonat- és buszmegállók közelében van szükség P+R, illetve B+R parkolók kialakítására, bővítésére, emellett pedig a parkolási díjak egységes rendszerét szorgalmazta, Hozzátette, az ebből származó bevételeket a közösségi közlekedés fejlesztésére kell fordítani.