Környezetvédelmi hatóság, megújuló energiaforrások, használatarányos útdíj – Itt az Egységben Magyarországért zöld programja

Környezetvédelmi hatóság, megújuló energiaforrások, használatarányos útdíj – Itt az Egységben Magyarországért zöld programja

A jövő vagy zöld, vagy nincs címmel tartott sajtótájékoztatót Szél Bernadett független, Schmuck Erzsébet LMP-s és Tordai Bence párbeszédes képviselő szerdán, melyben az ellenzéki Egységben Magyarországért környezetvédelmi programját ismertették.

Az országgyűlési választáson túl „klímaválasztást” is tartunk – vélte Szél Bernadett, aki szerint a voksolásnak az is tétje, hogy olyan kormánya lesz-e az országnak, mely átérzi ennek felelősségét, vagy tovább folytatódik az az „ámokfutás”, ami oda vezethet, hogy „nem lesz jövője sem a magyarságnak, sem a bolygónak”.

Sérelmezte, hogy Magyarországon nem alakulhatott ki olyan társadalmi vita, ami a klímaválságot tárgyalta volna, pedig – tette hozzá – hazánk fokozottan ki van téve ennek a jelenségnek. Rámutatott, több mint 3 ezer kiemelt beruházásról döntött a kormány, ezekben pedig a beruházások felgyorsítása miatt a zöld szempontok nem tudtak érvényesülni.

A politikus asszony azt is megjegyezte, rendkívüli módon függünk az orosz gáztól, a lakások épületszigetelése pedig elmaradt, ezért – mint fogalmazott –

orosz gázzal fűtjük a magyar utcákat.

Szél emlékeztetett, amikor a Fidesz utoljára választási programot készített, akkor évente a lakásállomány tíz százalékának szigetelését ígérték, de ez nem valósult meg. Az Egységben Magyarországért politikusa most viszont ígéretet tett arra, hogy

évente 150 ezer lakást fognak szigetelni.

A képviselő asszony kardinális kérdésnek nevezte a megújuló energiára történő átállást. Mint fogalmazott, a szélenergiát „gyakorlatilag betiltották Magyarországon”, a napenergiát pedig megadóztatják.

Fontosnak nevezte, hogy idehaza legyen egy társadalmi, szakmai és politikai vita az atomenergia kérdésében. Hangsúlyozta, a Fidesz úgy kötelezte el magát Paks 2 kérdésében, hogy elmaradtak ezek a fontos beszélgetések. Ezért Széll Paks 2-t jelen helyzetben egy „korrupciós projektnek” látja, és megígérte, kormányra kerülésük esetén a beruházást felfüggesztik addig, amíg ki nem alakul egy konszenzus a kérdésben. Emlékeztetett, a megújuló erőforrásokra az EU nagy összegeket szán, ha azt korrupció nélkül használják fel. Ígérete szerint 2030-ra 35, hosszú távon pedig 100 százalékban át lehet állni megújuló erőforrásokra.

{block:block_content:83f6f420-ec81-488d-9ade-46fde05c55af}

Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke arra mutatott rá, hogy az Orbán-kormány lerombolta a környezet- és természetvédelem intézményrendszerét, a környezetvédelem hatóságrendszerét úgy alakította át, hogy „Bólogató Jánosok legyenek ezekben a hivatalokban”, így lehessen pusztítani a zöldfelületeket.

Az éghajlatváltozással kapcsolatban arra emlékeztetett, az EU-ban Orbán rendszeresen vétózta a szigorúbb környezetvédelmi előírásokat, itthon pedig félrevezette az embereket azzal, hogy azt mondta, a nagyvállalatokat kell büntetni, miközben azokat idehaza folyamatosan támogatta a kormány.

Az LMP társelnöke közölte, az Egységben Magyarországért hatpárti programjában az szerepel, hogy

2030-ra a jelenlegi szint 30 százalékára csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást,

ez pedig erősebb cél, mint az EU által elvárt 55 százalék. Emellett ígéretet tett a zöldfelületek megóvására, fejlesztésére is.

A környezetvédelmi intézményrendszerrel kapcsolatban azt mondta, a hat ellenzéki párt elkötelezett abban, hogy újra legyen környezetvédelmi, klímaügyi minisztérium és mellette környezetvédelmi hatósági rendszer. Ebben a zöld szakmai civil szervezetekkel történő együttműködést szorgalmazta.

Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője azt mondta, számos szakterületet a klímaváltozás elleni harc keretén belül fog kezelni, ilyen az üvegházhatású gázok negyedéért felelős közlekedés is. Ennek keretében

céljuk a forgalom és a dugók csökkentése.

Mint mondta, olyan városszerkezetet kell kialakítani, ahol gyalog vagy kerékpáron negyed óra alatt minden városi funkció elérhető.

Az ingázás okozta forgalom csökkentése érdekében korlátozni kívánják az agglomerációban a belterületbe vonást. Tordai arról is beszélt, hogy a közösségi és nem motorizált közlekedésnek az autós közlekedés alternatívájává kell válnia, ezért a fejlesztési forrásokat ide irányítanák. A minden közösségi közlekedésre érvényes éves klímabérletet a cafetéria részévé teszik – ígérte.

Tordai arról is beszélt, a közösségi közlekedésben

kiemelten támogatnák az alternatív (például elektromos) hajtású eszközök terjedését,

amit egy lokális, megújuló energiát termelő hálózatba intergrálnák, emellett a vasút-villamosítást is folytatnák.

A munkaerőhiány miatt az Egységben Magyarországért politikusa elengedhetetlennek nevezte a közlekedési dolgozók bérének rendezését.

Az autós közlekedés csökkentése érdekében a mikromobilitást és az autómegosztást említette mint elsődleges alternatívát. „Nem kell 600 méterre beleülni a szolgálati limuzinba, amit a sofőr vezet” – fűzte hozzá Tordai.

Az ellenzéki politikus ígéretet tett a

használatarányos útdíj

fokozatos bevezetésére is, amiből a jelenlegi infrastruktúra fejlesztését finanszíroznák. Ehhez Tordai hozzátette, a gépjárműadó egészét vissza fogják adni a helyi önkormányzatoknak.

A gépjárműparkkal kapcsolatban az ellenzéki politikus a fosszilis energiát használó gépjárművek fokozatos kivonását, az elektromos és zöldhidrogént használó járművek irányába állnának át. A legszegényebb rétegek ilyen átállását a legszennyezőbb, roncsautók kivonásának támogatásával segítenék.

A parkolóinfrastruktúráról Tordai megjegyezte, elsősorban vonat- és buszmegállók közelében van szükség P+R, illetve B+R parkolók kialakítására, bővítésére, emellett pedig a parkolási díjak egységes rendszerét szorgalmazta, Hozzátette, az ebből származó bevételeket a közösségi közlekedés fejlesztésére kell fordítani.