A magyar autósport első világbajnoki címét szerezheti Michelisz Norbert

Óriási küzdelem.

Még soha, egyetlen magyar sportoló sem szerzett az autóversenyzés egyik szakágában sem világbajnoki címet. A cél nem elérhetetlen: Michelisz sokkal jobb formában van riválisánál, Thed Björknél, de a technikai sportok nem ilyen egyszerűek. Elég csak abba belegondolni, hogy az utolsó, katari hétvégén összesen 60 pontot lehet szerezni, a különbség köztük pedig 6,5 pont. Ez azt jelenti, hogy rajtuk kívül matematikailag még esélyes Mehdi Bennani, Nicky Catsburg, Tom Chilton és Esteban Guerrieri, de gyakorlatilag a magyar és a svéd pilóta között fog eldőlni a cím sorsa.

Ki volt a jobb?

Mindketten rendkívül jó teljesítményt nyújtottak az idei szezonban, ha egyszerűen akarjuk megfogalmazni: Björk a kiegyensúlyozottabb, Michelisz a gyorsabb. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Michelisz csapattársa, Tiago Monteiro egész évben vezette a tabellát, mígnem komoly balesetet szenvedett az egyik teszten, így az év utolsó versenyein már nem ülhetett volán mögé.

Michelisz Norbert népszerűsége itthon töretlen, erről a hungaroringi WTCC-hétvégén is meggyőződtünk:

Hangulatjelentés a Hungaroringről: szenvedélyesen rajonganak Michelisz Norbertért

Hétvégén a Hungaroringen járt a túraautó-világbajnokság (WTCC) mezőnye. Ebben a kategóriában versenyzik Michelisz Norbert is, aki az ország első számú autóversenyzője. Hihetetlen volt immár sokadszor átélni azt az elképesztő buzdítást, őrületet, szeretet, ami körbeveszi ezt az embert. Ha nyer, ha veszít, ha esik, ha fúj, zúg a "Nooorbi-Nooorbi!".

Szóval a számok.

MutatóMichelisz NorbertThed Björk
pontok249255,5
győzelmek32 (ebből csak egy főfutamos*)
második helyezések33
harmadik helyezések02
pontszerzések1316
pole pozíciók31
kizárás miatti pontveszteség27,50

*a WTCC-ben a főfutam az értékesebb, az első futamon az időmérő legjobb tíz helyezettje fordított sorrendben indul

Ezek alapján egyértelműen Michelisz tűnik jobbnak, ha Kínában nem zárták volna ki a szabálytalan autó miatt, akkor 24 ponttal vezetne most, amit azért be lehet osztani egy hétvégére, de erről többet ne is beszéljünk, mert most már mindegy.

Az utolsó hétvége

Michelisz egy hajszálnyival tapasztaltabb Björknél ezen a pályán, de ez az előny nagyjából az időmérőre már el is tűnik. A svéd tavaly versenyzett itt először, a magyar már többször is. Jó emlékei nem feltétlenül vannak: a tavalyi évadzárón Michelisz csapattársával, Monteiróval harcolt a világbajnokság harmadik helyéért. Meg is szerezte volna, de Yvan Muller gálánsan elengedte a portugált, aki így vitte az összetett dobogót.

Na igen, Yvan Muller.

Ő a sportág legeredményesebb pilótája, négyszeres világbajnok, aki híresen kemény ellenfél a pályán, szinte folyamatosan a sportszerűség határán egyensúlyozva - néha átlépve azt. Mondhatnánk azt is, hogy a WTCC Michael Schumachere, de José María López bucira verte ugyanabban az autóban. Muller már egy éve visszavonult, de a Volvo erre a hétvégére reaktiválja, hogy segítse Björköt a Michelisz elleni csatában.

Aminek már örülhetünk: Katarban kicsit furcsa a hétvége, nem a szokásos péntek-szombat-vasárnap program van, hanem csütörtök-péntek, így a kettő szabadedzés már ma lement. Mindkettőt Michelisz nyerte: az elsőn Rob Huff lett a második, Thed Björk a harmadik. Muller rögtön ötödik hellyel kezdett, szóval nem felejtett el vezetni. A második edzésen kettős Honda-siker született Michelisz-Guerrieri sorrendben. Főleg ez tűnt nagyon jónak, a magyar versenyző hét tizedet adott a második helyezettnek, ami ebben a műfajban fényév távolság, ráadásul pályacsúcsot autózott. Björk a negyedik helyen végzett.

Az tehát látható, hogy Michelisz ezen a hétvégén is gyorsabb lehet svéd riválisánál. A túraautó-futamok viszont tényleg kőkemények tudnak lenni, ütközésekkel, lökdösődéssel, a fordított rajtrács miatt az első futam eleve bonyolítja a képletet. Ha Michelisz az időmérőn top5-be kerül és ott megelőzi Björköt, már faraghat a hátrányából, itt a kvalifikáción is osztanak pontokat a legjobbaknak. Márpedig, ha nem történik valamilyen csoda, vagy nem lesz technikai problémája, a magyar versenyző a mezőny elejéből vághat neki a főfutamnak. Az elmúlt öt hétvégén mindig az első sorbol rajtolhatott.

Végezetül latolgathatnánk esélyeket, de 6,5 pont különbség, valamint 60 megszerezhető egység mellett nem sok értelme lenne.

Tessék felírni: péntek 12:30 időmérő, 19:20 első futam, 20:35 főverseny, az M4 Sport élőben közvetíti mindhármat.

A WTCC beharangozó videója:

(borító: Michelisz Norbert a katari pályán csütörtökön - fotó: Francois Flamand / FIA WTCC / DPPI Media)