A somogyi közgyűlés kormánypárti többsége nem akart a sávolyi MotoGP-pálya mellé állni

A somogyi közgyűlés kormánypárti többsége nem akart a sávolyi MotoGP-pálya mellé állni

A somogyi emberek érdekét képviselve lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a tervezett MotoGP-pálya Sávolyon épüljön, fejtette ki Anderné Röszler Erika pénteken, amikor is a Somogy megyei közgyűlés első napirendi pontja a MotoGP-pálya helyszíne volt. A közgyűlés összehívásának indítványozója világosan megfogalmazta, a Jobbik és az ő véleménye egyértelmű, így kérik, hogy Biró Norbert, a közgyűlés elnöke keresse fel Palkovics László innovációs és technológiai minisztert az ügy kapcsán, továbbá szeretnék, ha egy összehasonlító, költségelemző hatástanulmány készülne Hajdúnánás vonatkozásában, ezt pedig hadd ismerjék meg. 

Mielőtt a közgyűlés tagjainak érveit elemeznénk, álljunk meg egy percre Stikel János szavainál, aki - mielőtt a sávolyi pálya mellett szólt -, a tagokat esküszövegükre emlékeztette, miszerint: megyei közgyűlési tag tisztségemből eredő feladataimat Somogy megye fejlődésének előmozdítása érdekében lelkiismeretesen teljesítem. 

Érdemes az esküszöveg után górcső alá vennünk a közgyűlésen történteket. A többségében kormánypárti tagok leginkább ellenérveket sorakoztattak fel a sávolyi pályát illetően, semmint kiálltak volna az ott lakók érdekei mellett. De lássuk, mik is azok a nyomós ellenérvek pontosan!

„Azért, mert van egy lobbi, ami azt szeretné, hogy Kelet-Magyarországon épüljön meg a MotoGP pálya, nem elfogadható érv"

Mint ismert, 2023-tól 8 évre szerződve Magyarországon is lesznek MotoGP futamok, ehhez pedig Hajdúnánáson építenének 65 milliárdból pályát. A helyszínválasztást Steinmetz Ádám vitatja. Erről, és a Balatonring megépülése melletti érvekről beszélt a DIGI Sport napindító műsorában, a Reggeli Startban.

Dr. Szajcz Adrián, kormánypárti alelnök szerint például azért ne Sávolyon épüljön meg a pálya, mert a terület tulajdonosának személyéről nem tudják, hogy ki. Olybá tűnik, hosszú esztendők sem voltak elegendőek ezt tisztázni. (A pályát 2008-ban kezdték el építeni.)

Holovits Huba, szintén kormánypárti képviselő ellenérvként azt fogalmazta meg, meghaladja erejüket a sávolyi MotoGP-pálya mellett lobbizni, a hatástanulmányok ügyében közbenjárni, s ez már egyébként is egy eldöntött kérdés, hiszen Dorna (a versenysorozat tulajdonosa) egy másik helyszín mellett tette le a voksát. (Steinmetz Ádám azonban elmondta, tudomása szerint Dorna nem foglalt ebben állást.) 

Huszti Gábor, a közgyűlés alelnöke környezetvédelmi okokra hivatkozott. Az alelnök egyébként Marcali polgármesterjelöltje volt októberben. Ez azért fontos, mert a sávolyi pálya elvileg egy felszámolás alatt lévő cég tulajdona, ők pedig tartoznak Marcalinak, így ha a magyar állam megvenné ezt a projektet, Marcalit is ki tudnák fizetni, a város pedig még profitálhatna is. Huszti azonban mégis Sávoly ellen szólt. 

Az említett spanyol cég korábbi visszásságaira utalt Tardi Tamás, az azonban nem teljesen világos, ez mégis miben befolyásolná a jelent. A képviselő továbbá elismerte, hogy Somogy területfejlesztő megye, ehhez képest ő is a sávolyi pálya ellen érvelt. 

Bogdán Dániel kormánypárti tag a hatástanulmányok kapcsán hozzáfűzte, egy ilyen elkészítése a beruházások bizonyos százalékos arányába kerül - a hajdúnánási 65 milliárdos összegnél körülbelül 65 millió forint -, s úgy gondolja, 3 millió forintért (ami hozzávetőlegesen a sávolyi ár lenne) például a telefont sem vennék fel az ügyben az illetékesek. A fideszesek vajon csak olyan emberekkel dolgoznak, akik ennyi pénzért fel sem emelik a kagylót?

Koós Csaba Tibor olyan kijelentést tett, miszerint mindig olcsóbb egy szűz terület, azonban azt már nem indokolta meg, hogy miért is. 

Sávoly továbbra is azt szeretné, ha náluk épülne meg a MotoGP-pálya

Steinmetz Ádám, a Jobbik sportpolitikusa szerint üdvös az a szándék, hogy Magyarország 2-3 éven belül MotoGP-futamnak adjon helyet. Ő maga azonban - emelte ki - hónapok óta azt szorgalmazta parlamenti felszólalásában, hogy a sávolyi pálya befejezése lenne fontos pénzügyi és turisztikai szempontból, nem pedig a hajdúnánási pálya megépítése zöldmezős beruházásként.

A sorból pedig nem maradt ki a személyeskedés sem a kormánypárti képviselők részéről Ander Balázs családjának irányába. 

Biró Norbert következőképp zárta szavait:

A Fidesz frakció nevében megígérem, ha a Jobbik vagy bárki más egy potenciális befektetőt hoz bármilyen célra, és ahhoz közgyűlési döntés, határozat kell, vagy eljárni a kormány felé, természetesen jelen pillanatban felajánlom szolgálataimat, ehhez az állításomhoz érdemben is tartom magam.

 

A megbeszélést végül szavazás zárta, hiszen Stikel a határozati javaslatokhoz módosításokat tett, melyek alapján: Biró Norbert járjon el Palkovics Lászlónál a régió érdekében; a hatástanulmány december 31-ei határidejét hozzák előbbre, azaz október 31-re; a Somogy megyei országgyűlési képviselők is lobbizzanak a cél megvalósítása érdekében. 

Stikel mindhárom javaslatát elutasították. A szavazás eredménye kapcsán érdemes hát felidéznünk azt az esküszöveget, amire Stikel korábban utalt. 

Ellenérvek, segítség helyett

Portálunknak Steinmetz Ádám elmondta, egyrészt örül, hogy a közgyűlés napirendre vette ezt a rendkívül fontos kérdést, az azonban elkeserítő, hogy a testület többsége az esküjével ellentétes módon, döntésével bebizonyította: mégsem elkötelezettek a Somogy megyei fejlesztések mellett. 


Hogyan állunk oda sávolyi, illetve somogyi emberek elé, és magyarázzuk meg nekik, hogy elvettük az álmukat?

 

- mondta.

Steinmetz hozzátette, megy tovább, nem hagyja annyiban a dolgot, s ki fogja kérni azokat a dokumentumokat, amire a fideszes képviselők hivatkoztak. Továbbá arra is kíváncsi, a MotoGP jogtulajdonosa valóban állást foglalt-e, hiszen 12 évvel ezelőtt tökéletesen megfelelt neki a sávolyi pálya. 

Érveket hoznak fel Sávoly ellen ahelyett, hogy segítenék ezt a projektet

 

- összegezte a pénteki közgyűlést.