Novemberben egyszerre indulhat meg a felújítás a 3-as metró északi és déli szakaszán

Aláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.

Tarlós István hangsúlyozta: nem akarnak "fapados megoldást" alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani, egyben rámutatott arra, hogy a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első. Az elmúlt években a Főpolgármesteri Hivatal, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt., a Budapest Közút, valamint szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében.
    
Azt hangoztatta, most további munkára szerződnek, és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között.

Demszky-örökség és 2016

Úgy fogalmazott, "az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett". Azt mondta, a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is "elintézte", hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.
    
A főpolgármester beszélt arról is, hogy az utóbbi időben "slágertémává" vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, "közlekedési gigadugókat, egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak".

Közösségi közlekedést korlátoznák

Mint ismert, egy kiszivárgott terv a Kiskörúton a közösségi közlekedést, pontosabban szólva a Dél-Budáról érkező villamosokat állítaná le a rekonstrukciójának tervezésével megbízott konzorcium, mondván a síneken amúgy sehogyan sem férnének el a pótlóbuszok. Jó magyar szokás szerint tehát a jóval több embert kiszolgáló tömegközlekedést korlátoznák, ahelyett, hogy a Kiskörút két-két forgalmi sávjából kihasítva buszsávot alakítanának ki.

 

Tarlós kiemelte, nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.
    
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás.
    
Mint ismert, a felújítás várhatóan novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is - tette hozzá.