A testület 23 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadta el a javaslatot, miszerint saját buszokkal oldja meg a főváros a 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása miatti szerelvénypótlást.
Két vészfogatókönyvvel készül a BKK a 3-as metró leállítására
Az, hogy a 3-as metró katasztrofális állapotban van, nem újdonság. Lassan egy évtizede nyilvánvaló, hogy a 40 esztendeje átadott metróvonal komoly felújításra szorul. A rekonstrukció azonban évek óta húzódik, a főváros és a Kormány egymásra mutogat az ügyben. Többek között a metrópótlás idején szükséges buszkapacitás beszerzése is csúszik.
A Főváros Közgyűlés kimondta azt is, hogy a járműpótlás ne a korábbi közgyűlési határozaton alapuló, új szolgáltatás megrendelése útján valósuljon meg.
Tarlós István tehát betartotta a fenyegetését, és keresztül húzta a különböző fideszes lobbik számításait.
A változtatási tilalom elrendeléséről egyhangúlag döntött a testület
A főpolgármester kezdeményezésére változtatási tilalmat rendelt el a Római-part parti sávjára szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés.
Tarlós István október 14-i sajtótájékoztatóján arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek "ingatlanpanamát" emlegetnek, azt közölte: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. "Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt a nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást" - fogalmazott akkor a főpolgármester, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.
A Jobbik szerint a kormány úgy tekint a 3-as metró felújítására mint a "letelepedésikötvény-bizniszre", azaz neki a jó üzlet a fontos, az emberek biztonsága másodlagos.
Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőző sajtótájékoztatóján azt mondta, a két dolog között annyi a különbség, hogy a "kötvénybiznisszel" Magyarország valamennyi állampolgárát teszik ki kockázatnak, a metrófelújítással pedig napi félmillió ember bőrét viszik a vásárra.
Kijelentette, a 3-as metróvonal állapota kritikus, üzembiztonságról nem, utasbiztonságról pedig csak nagyon alacsony szinten beszélhetünk.
Tokody Marcell szerint a metrópótló buszok beszerzése önmagában egy fél éves csúszást okozott a felújítás elkezdésében.
Tarlós: a szolgáltatásvásárlás kockázatos, kalandos és rendkívül időhúzó
Tarlós István a napirend vitájában azt is elmondta, kezdettől fogva nem a szolgáltatásvásárlást támogatta, és abba akkor mentek csak bele, amikor a kormány átvállalta az ebből származó többletköltségeket. Nem tud tovább várni, ez lelkiismereti kérdés is - hangsúlyozta, megjegyezve azt, hogy olcsóbb is a városnak, ha "összeszedik" a buszokat.
Megjegyezte, fél évet vártak arra, hogy a kormány magyar buszgyártással kapcsolatos elképzelései érvényesülhessenek, ez azonban maradéktalanul nem sikerült.
Tarlós István azt mondta, hogy a szolgáltatásvásárlás a főváros szempontjából "kockázatos, kalandos" és rendkívüli módon időhúzó.
A főpolgármester visszautasította, hogy a város hibázott volna a pótlóbuszokra vonatkozó kiírásoknál, és - mint mondta - a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) "képtelen határozata" kapcsán nem a BKK követett el hibát.
Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója a KDB említett határozatát szakmailag nonszensznek, megalapozatlan nevezte. Elmondta, a 3-as metró műszaki meghibásodása miatti felszíni pótlásra tizenhárom különböző forgatókönyv készült, ebből kettő a teljes vonal pótlására vonatkozik. A vezérigazgató közölte: a déli szakasz felújításának megkezdéséhez körülbelül 70 pótlóbuszra lenne szükség. Ezt a feladatot minden bizonnyal meg tudják oldani - tette hozzá.
A valóban röhejes KDB döntésről itt olvashat többet:
Leshetjük, mikor lesz új 3-as metró: még a pótlási terveket is eltörölték
A BKK a tendert azért hirdette meg, hogy a 3-as metró felújításának ideje alatt a buszos pótlás biztosított legyen. Erre az időszakra ugyanis 150 csuklós autóbuszt kell forgalomba állítani.