Tudni kell, hogy a Magyar Államvasutak (MÁV) a különféle beruházásokat (pl. aluljáró-felújítás) úgy rendeli meg, hogy azt megversenyezteti, majd a legjobb ajánlattevőt kéri fel a kivitelezésre. Az asztaltársaság tagjai azonban úgy érezték, hogy ezeken a közbeszerzési tendereken az elkövetkezendő időkben nem kellene egymás ellen indulniuk. A lapokat előre leosztották, az árajánlatokat összehangolták, nyilvánvalóan a MÁV kárára.
A kartellalapítás aktualitását a Magyarországra beáramló EU-támogatások adták. A kartell versenytársak háttér-megállapodása az egymás közti verseny korlátozására. A kartelleket a legtöbb országban törvény tiltja, ezért titkosan működnek.
Szijjártó apja, a Vasútépítők Kft. delegáltjaként érkezett a találkozóra. Ő rögzítette írásban (!) azokat a titkos megállapodásokat, amiket a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) foglalt le egy 2007-es rajtaütésen. Az idősebb Szijjártó aztán együttműködött a hatóságokkal, 2010-ben kiderült, hogy megúszta a büntetést is. Társai összesen 7,18 milliárd bírságot kaptak, az Index szerint ez a hatalmas pénzösszeg a kartellbírságok tekintetében országos rekordnak számít.
A Világgazdaság kedden arról írt, hogy ezt a büntetést azóta eredményesen letornázták. A Colas Dunántúli Zrt. 1,5 milliárd forintos bírságát például a leányvállalat anyacége, a Colas rendezi, holott annak a mögöttes felelősségét nem állapították meg. A Colas azonban fizet, más formában és sokkal kevesebbet, de a GVH elfogadta a megoldást.
Egyedül az osztrák Strabag leányvállalata, a Szentesi Vasútépítő fizette ki a teljes büntetést, ami késedelmi pótlékokkal együtt 4,7 milliárd forintot jelent. A két másik érintett cég közül az egyiket felszámolták, a másikat fizetésképtelennek nyilvánította a bíróság.