Vissza a múltba

Július 1-jétől átveszi a kormány a HÉV és a városhatáron túlra közlekedő buszjáratok üzemeltetését. Így mennek szembe a modern közlekedés szemlélettel.

Lázár János a csütörtöki kormányinfón jelentette be: állam július 1-jével veszi át a HÉV üzemeltetését a BKV-tól, a korábbi megállapodásnak megfelelően pedig a fővárosnak visszamenőleg megtérítik az agglomerációs közlekedés fenntartására 2016 első félévében fordított költségeket. Lázár ígérete szerint pedig "az átvétel semmilyen nehézséget nem jelent majd az utasoknak".
[fb_pages_codes:budapest]
A Magyar Közlöny február 25-i számában megjelent kormányhatározat értelmében a főváros ingyen adja át a HÉV-üzletágat az államnak, kormány pedig vállalta, hogy a működtetés során felmerülő, máshonnan meg nem térülő kiadásokat megtérítik a szolgáltatásokat végző társaságoknak, valamint ötszázmillió forint előleget fizet a fővárosi önkormányzatnak a HÉV-ek működtetéséért január elsejétől június végéig felmerülő költségekre.

A városhatáron belül közlekedő csepeli HÉV-vonal a főváros kezelésében marad, így az állam a városhatárt elhagyó buszokat, valamint a szentendrei, a csömöri, a gödöllői és a ráckevei HÉV üzemeltetést veszi vissza Budapesttől.

A kormánydöntés értelmében a Budapest környéki elővárosi közösségi közlekedés megrendelője és lebonyolítója egyaránt az állam lesz.

Vagyis egyre több szolgáltató fogja ellátni ugyanazt a feladatot, integráció helyett még jobban szétszabdalva azt, amit egyben kellene kezelni.

Fejlesztenék Kelenföldi pályaudvart

Lázár kiemelte: a MÁV-nak meg kell vizsgálnia a fővárosi kapacitásait, valamint azt, hogy mit lehet a föld alá vinni. A miniszter szerint a Déli esetleges bezárása, átalakítása esetén Kelenföldöt lehet és kell jelentős uniós források felhasználásával fejleszteni. Ennek ellentmond, hogy a főváros nyugati kapujában álló pályaudvar területéből épp most vesznek el parkolóépítés céljából jelentős területet. Emellett az ottani infrastruktúra nem alkalmas a vonatok megfordítására, kiszolgálására, ráadásul a 4-es metró kivételével - amely csúcsidőszakban már most is leterhelt - nincs is komolyabb tömegközlekedési kapcsolata, a P+R parkolókapacitása (1500 parkoló lesz, ha elkészül) leginkább a nevetségesség kategóriájába sorolható.

Viszont legalább a Déli területének egy részére ráteheti a kezét a Testnevelési Egyetem...