Vonalbezárások és brutális járatritkítások jöhetnek a MÁV-nál

Vonalbezárások és brutális járatritkítások jöhetnek a MÁV-nál

Az elmúlt egy évben látványosan súlyos válságba került az állami vasút, de lehet, hogy visszasírjuk még a mostani állapotokat.

Múlt héten salátatörvény-tervezetet nyújtott be a kormány, amely mások mellett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt is számos ponton módosítja – írja a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet Facebook-posztjának nyomán az Index.

A javaslat az eddigi ajánláshoz képest mostantól normatív előírásként szerepel mind munkanapokon, mind hétvégéken a járásközpontokba tartó napi három, a járásszékhelyek és vármegyeszékhelyeik közt pedig napi két közvetlen járatpár.

"Ez sajnos azt sejteti, hogy a járműhelyzet további romlását a Kormány nem karbantartással és járműbeszerzéssel, hanem úgy tervezi kezelni, hogy megteremti a törvényi lehetőségét annak, hogy ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok. Innentől majd lehet a személyszállítási törvényre mutogatni, hogy járműfronton nincs semmi látnivaló, az utasoknak ennyi jár"

- idézi a portál a Közlekedő Tömeget.

A Közlekedő Tömeg szerint a törvényjavaslat kínosan sokat foglalkozik a „párhuzamosságok” felszámolásának kérdésével, nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy jó sok olyan busz- és vonatjáratot ki lehessen majd húzni a menetrendből, amelyre valaki "hasraütés-szerűen rákiabálja", hogy párhuzamos valamivel.

"Ami pedig egészen hajmeresztő, hogy a párhuzamos járat megszüntetése esetén akár 50 százalékos menetidőnövekedést is tolerálna a javaslat az utasok oldalán, ami lényegében bármilyen brutális járatritkításhoz jogalapot adhat. Például kapásból le lehetne állítani a Gyöngyös–Budapest gyorsbuszokat, elvégre azok »csak« negyed órával gyorsabbak a vonatnál"

– hívja fel a figyelmet a civil szervezet.

Arra is figyelmeztettek, hogy a törvénytervezet eltörli a MÁV számára az érintett településekkel a vonalbezárások előtt elvileg kötelező konzultációt, illetve a továbbiakban miniszteri engedély sem kell ahhoz, hogy a MÁV kénye-kedve szerint bezárhassa a vasútvonalait, és azokat buszokkal pótolja. Úgy vélik, ezt azt szolgálja, hogy a 2023 nyarán végrehajtott vasútvonal-bezárásokat folytathassák.

A tervezet korlátozná a sztrájkjogot is, ugyanis a törvény a MÁV-ot és a Volánt minden évben sztrájkmenetrend készítésésére kötelezi, melyet a szakminisztérium fogad el. Egy esetleges sztrájk esetén a közlekedési szolgáltatók kötelesek lesznek a sztrájkmenetrendben meghatározott járatokat közlekedtetni – ez azt jelenti, hogy a munkabeszüntetés lehetséges mértéke és ezáltal a munkavállalók sztrájkjoga a továbbiakban a miniszter jóakaratától függ majd – hangsúlyozta a Közlekedő Tömeg.

A vidék kivéreztetése zajlik

"2010-ben a Fidesz azzal kampányolt, hogy újranyitja a korábbi kormányok által bezárt vasútvonalakat. Ehhez képest további közlekedési útvonalakat szüntetett meg" - emlékeztetett augusztusban lapunknak nyilatkozva Dudás Róbert, a Jobbik országgyűlési képviselője.

Az ellenzéki politikus hozzátette?: a bezárt vasútvonalak mentén tájsebként éktelenkedő, elhagyatott állomásépületekkel is kezdeni kellene valamit.

"A vasútvonalak megszüntetése, akárcsak a posták bezárása a vidék kivéreztetésének előfutárai"

- szögezte le Dudás Róbert.