Habony Árpád és Andy Vajna gigászi párharca következhet a helyi rádiókért

Szembekerülhet egymással, vagy osztozkodhat a helyi rádiók piacán Andy Vajna és Habony Árpád a következő hónapokban, írja a Magyar Nemzet. Ahogy arról korábban portálunk is beszámolt, mindenki kedvenc filmügyi kormánybiztosa az érdekeltségébe tartozó Rádió 1 révén szeretné behörcsögölni a helyi rádiók piacát. Ám a mostani terjeszkedéssel könnyen Habony Árpád tyúkszemére taposhat a kaszinókirály.

A Rádió 1 legutóbbi hálózatbővítése során ugyanis a cég több olyan vidéki csatornára is rátette a mancsát, amelyek reklámidejét hónapok óta egy részben a miniszterelnöki tanácsadóhoz kötött cég, a Radio Sales House (RSH) Kft. értékesíti, melynek ráadásul hároméves, exkluzív szerződése van partnereivel.

Vagyis hiába recseg föl a kormányközeli propagandaadó néhány héten belül ezeken a csatornákon, a reklámokkal nem rendelkezhetnek Vajnáék.

A lépés azonban nem feltétlenül piaci logikával magyarázandó: ahogy korábbi cikkünkben kifejtettük, a lokális rádiós hirdetésekben óriási biznisz van, hiszen a helyi üzleti szereplők kénytelenek ezeknél hirdetni, ha el akarják érni a célközönségüket.

Eddig úgy tűnt, hogy Vajna zsebeli be ezeket a pénzeket, ám most az is valószínűnek tűnik, hogy a hirdetési zsozsó Habony bukszáját dagasztja majd, a Rádió 1 pedig benyeli a veszteséget, amit természetesen majd közpénzből kompenzálnak a megfelelő helyekről.

A helyi rádiók piacán, teljesen érthető módon, egyre többen elégedetlenkednek, sokan pedig attól tartanak, hogy kormányzati hátszéllel "csinálják ki" ezt a területet (többek között a Médiatanács frekvenciapályázatokhoz való hozzáállása is erre enged következtetni).

Azt kezdettől fogva sejteni lehetett, hogy a rohamos terjeszkedés sértheti majd mások üzleti érdekeit, de az újdonság, hogy Vajna látszólag a vele bevallottan baráti kapcsolatot ápoló Habony Árpád egyik üzletébe rondított bele. Ez is mutatja: fogyóban a torta, amin osztozkodni lehet, bizonyos területeken már egymásba akadnak a haveri evőeszközök.

A vidéki rádiók jelentős részének reklámidejét egy tavaly decemberben alapított cég, az RSH értékesíti. Az üzleti modellt még a médiaügynökségeiről ismert Csetényi Csaba–Krskó Tibor duó dolgozta ki, és tavaly őszre állt teljesen össze. Év végén aztán váratlanul beszállt a vállalkozásba a legnagyobb hazai tévés értékesítőház, az Atmedia Kft. is. Az a vállalat, amit épp ez idő tájt vett meg a sajtóban a csak Habony Árpád hitelezőjeként emlegetett Tombor András. Jelenleg a cég (a közmédia csatornái és a Sláger FM mellett) közel 60 vidéki rádióval áll üzleti kapcsolatban, amelyek közül tizennyolccal kizárólagos szerződése van.

A Rádió 1 terjeszkedésének első körében még úgy látszott, a filmügyi kormánybiztos tiszteletben tartaná a Gucci-táskával kijelölt köröket: akkor minden olyan adót békén hagytak, amelynek köze volt az RSH-hoz.

A három héttel ezelőtt bejelentett újabb bővítési ütemre ez már nem igaz: több olyan frekvencia is a tulajdonukba került, amelyeknél a RSH felel a reklámokért. A Habony-közeli cég a leghallgatottabb adóval, a pécsi Rádió 1-gyel kapcsolatban még közleményt is kiadott, melyben hangsúlyozták: a kereskedőház a csatorna kizárólagos reklámértékesítője.

Ugyanakkor a nyilvánvaló politikai célok mellett a Rádió 1-et üzemeltető Radio Plus Kft. eddig arra is törekedett, hogy önálló sales house-zá váljon, és maga rendelkezzen reklámidejével.

Osztozkodás, vagy háború?

Most viszont két lehetőség képzelhető el:

- Vagy feladták ezt a célt, és felosztják a helyi rádiós piacot az RSH-val,
- vagy megpróbálják elcsaklizni a Habony-cég partnereit, amivel nagyon mély ütést vihetnek be a baráti regimenteknek.

A folyamat vége még nem látszik egyértelműen, hiszen Vajnáék állítólag a két legnagyobb olyan, több helyi csatornát összefogó vidéki hálózattal is tárgyalnak, amelyek az RSH-val állnak szerződésben.

Igaz, hogy Habony Árpádot a hazai média legbefolyásosabb szereplői között tartják számon (a Marketing és Média ilyen tematikájú listáján például idén a harmadik helyen végzett), papíron közvetlen érdekeltsége csak egy van: a 888 nevű szennyportált, illetve a Lokált is jegyző Modern Media Group Zrt. Ha azonban Vajna bajszot akaszt a hírhedt szürke eminenciással, jó eséllyel nem csak üzleti visszavágásra kell számítania.

Andy Vajna a vidéki rádiós piacot is behörcsögöli fideszes gazdáinak

Egy médiaszabályozási kiskapunak köszönhetően hamarosan minden frekvencián a Vajna-kézben lévő Rádió 1 duruzsolhat a fülünkbe, ha akarjuk, ha nem. A kis gömböc strómancégeken keresztül golyózza ki az akár több évtizedes múltra visszatekintő helyi rádiókat megszokott frekvenciáiról, a Médiatanács pedig minden bürokratikus eszközt latba vetve asszisztál a folyamathoz - írja a 444.