Az oroszok meg a Fidesz-holdudvar jár jól az egyiptomi vonatbiznisszel

vasúti kocsi

Több furcsaságot is talált a Direkt36 tényfeltáró csapata abban az üzletben, mely során Magyarország és Oroszország közösen 1300 vasúti kocsit gyártana Egyiptom részére. Az ügy előzménye, hogy a tendert (még 700 kocsira) a magyar Ganz nyerte el, ám az idő előrehaladtával

az orosz Transmasholding „betette a lábát az ajtórésbe”, majd ki is pöckölte onnan a magyar céget.

Magyar helyett orosz cég gigabizniszét támogatják Orbánék

A magyar adófizetők tulajdonában álló Eximbank hitelét a magyar Ganz helyett inkább az orosz Transzmasholding üzletének finanszírozására használja az Orbán-kormány. Emiatt a hazai cég egy többszázmilliárdos külföldi megrendeléstől esett el. Nagy üzletet nyert el 2016-ban a magyar Ganz-csoport: egy 700 vasúti kocsi beszerzéséből álló egyiptomi tenderen lettek győztes pályázók.

Eximbank az orosz érdekekért?

Az üzlethez az exporthitelt az állami Eximbank biztosítaná, aminek feltétele, hogy a teljesítményben a magyar hozzáadott érték legalább 50 százalék legyen. Ennek érdekében az oroszok a – most még – magyar állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavítóval (DJJ) kooperálnának, de úgy, hogy közben az is az orosz cég birtokába kerülne leányvállalata, a Transmasholding Hungary Kft. (TMH) révén. Az üzletet a kormányzat elő is készítette, de akkor az a tranzakció még meghiúsult.

Egyelőre nem adták el a Dunakeszi Járműjavítót az oroszoknak

Május végén derült ki, hogy a tomboló szabadságharc jegyében hazánk egyik legfontosabb vasúti nagyvállalatát az orosz Transzmasholdingnak adják el. A határidő júniussal együtt elmúlt, ám az Iho.hu szerint semmit nem tudni arról, hogy eladták volna a Dunakeszi Járműjavító többségi állami, plusz a MÁV kezében lévő részesedését, és az utóbbihoz tartozó ingatlanokat.

A TMH-t 2016-ban hozták létre 3 millió forintos tőkével, tulajdonosa pedig az orosz Transmasholding volt. A TMH feladata lenne a többmilliárdos üzletnek a levezénylése.

Több, a Direkt36 által megkérdezett, állami finanszírozású exportügyleteket ismerő szakember is érthetetlennek nevezte, hogy a több milliárd forintos egyiptomi megrendeléssel miért ezt a kis céget bízták meg. Az ilyen projektek esetében több mint tíz évre szóló garanciát kell biztosítani a különböző alkatrészekre, emiatt logikusabb lett volna, ha a szerződést közvetlenül a gyártó céggel kötik meg – fogalmazott az oknyomozó csapatnak az egyik forrás.

Az Egyiptomiaknak a kocsik megvásárlásához hitelre van szükségük, ezt biztosítaná az állami Eximbank. A külügy szerint a hitelszerződést még idén aláírhatják, az 50 százalékos magyar hozzáadott érték pedig az Egypt Today szerint úgy fog teljesülni, hogy az 1300 kocsiból 650 készül a DJJ-ben, 500 Oroszországban, 150-et pedig Egyiptomban gyártanak orosz felügyelettel.

A Direkt36 forrásai szerint ez nem logikus, sokkal inkább úgy kellene gyártani, hogy a konzorciumi partnerek közösen vegyenek részt az előállításban. Az orosz TMH nagyságrendekkel nagyobb vállalat, mint a magyar DJJ, ráadásul a kocsik terveit is az oroszok készítik. Emiatt

az Oroszországban gyártott kocsikban valószínűleg nem lesz jelentős a magyar hozzáadott érték. Az egyik Direkt36-os forrás szerint ez olyan, mintha az Eximbank az orosz exportot finanszírozná.

Az Eximbank erről azt írta a Direkt36-nak, hogy ha egy áru több országban készül, akkor a származási országnak azt kell tekinteni, ahol „az utolsó lényeges, gazdaságilag indokolt” munkát elvégzik. A gépgyártás területén ez a kocsik összeszerelését jelenti. Ebből az következik, hogy csak azok a kocsik lesznek magyar származásúak, amelyeket itthon szerelnek össze. Csakhogy – írja a portál – a DJJ viszont nem tud minden alkatrészt saját maga előállítani. Ezeket – például a belső berendezést, a villamos rendszert, a fékeket – meg kell vásárolnia magyar vagy külföldi beszállítóktól.

Na, csak felbukkannak a fideszes zsebek!

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az ügyletben megjelentek az Orbán-kormányhoz köthető üzletemberek is. A TMH tulajdonosa ugyanis 2018. június 6. óta a svájci Zugban bejegyzett, az ismeretlen tulajdonosi összetételű TMH International AG, valamint 2019. június 19. óta Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. is. Utóbbinak tulajdonosa pedig a fideszes Századvég korábbi feje, jelenlegi londoni nagykövet Szalay-Bobrovnizky Kristóf. A TMH jogi képviseletét az Illés Géza Márton Ügyvédi Iroda látja el, aki annak a Tombor Andrásnak is ügyvédje, aki Habony Árpádnak adott kölcsönt. Szalay-Bobrovniczky és Habony korábban együtt dolgozott a horvátországi üzleteket lebonyolító Adriatiq Island Groupnál, illetve a V4NA nevű fizetős hírügynökségnél, mely a Fidesz-propaganda kedvenc forrása migránstémában.

Szerdán Magyarországra látogat Vlagyimir Putyin orosz elnök, az egyiptomi vonatbiznisz vélhetőleg téma kettejük megbeszélésén.