Közpénzbányász - Orbán Viktor apjának cégétől vették a követ a kirívóan drága M4-eshez

Orbán Győző és Orbán Viktor
Orbán Győző és Orbán Viktor

A 444 és a Direkt36 közös cikkéből derül ki, hogy bár Orbán Viktor korábbi jó barátja és pénztárosa ugyan kikerült a „varázslatos" költségvetésű M4-es autópálya-projektből, a miniszterelnök édesapjának bányavállalata, a Dolomit Kft. az állami megrendelések mellett maradt, sőt, idővel egyre több megrendelést is kapott. 

Az Orbán család cégei általában építőanyagok beszállítóiként vesznek részt állami projektekben, ezekről pedig nem érhetők el nyilvános információk. A Direkt36 ezért közérdekű adatpert indított 6 nagy állami út- és vasútépítés részletes adataiért, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet és Dr. Szegedi Zsolt ügyvéd segítségével. Három év pereskedés után 28 kartondoboznyi, több mint százezer oldalnyi dokumentumot szereztek meg – ezek közt találtak rá arra is, hogy Orbán Viktor családjának cége részt vett az M4-es építésében. 

A cikk emlékeztet, a projekt Abony és Fegyvernek közötti 28 kilométeres szakaszára 2013-ban írták ki a közbeszerzést, amikor a miniszterelnök és régi barátja, a korábban a Fidesz gazdasági igazgatói posztját is betöltő Simicska Lajos még szoros szövetségesek voltak.

A több mint 110 milliárd forintból épülő szakaszon nagy nemzetközi építőcégek mellett Simicska akkori cégének, a Közgépnek is értékes megrendelés jutott.

Simicskának egyébként az volt a  feladata, hogy kordában tartsa a miniszterelnök családjának érdekeltségeit, nehogy politikai támadási felületet jelentsen az, ha túl sok állami megrendeléshez jutnak.

Azonban a G-nap után ez a korlátozás megszűnt, és – mint a kiperelt dokumentumokból kiderül – a családi cég részese maradt az M4-es építésének azután is, hogy a kormány drágállni kezdte a projektet. Az egyik dokumentum szerint az Orbán Győző többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől, a Dolomit Kőbányászati Kft.-től rendeltek építőanyagokat az Abony-Fegyvernek szakaszhoz, majd miután itt leállították a munkát, az M4-es más szakaszain kezdett dolgozni a cég.

Az M4-essel kapcsolatos 2017-2018 közötti dokumentációban több tucat olyan iratot találtak, amelyen a Dolomit Kft. neve szerepel: többek közt az építkezéshez felhasznált anyagokat bemutató iratokon, a cég saját termékeiről kiadott teljesítménynyilatkozatain és különböző vizsgálati jegyzőkönyveken. S bár konkrét összeg nem szerepel ezeken, nem árt tudni, hogy az Orbán cég építőanyagait az Üllő–Albertirsa, és az Albertirsa–Cegléd közötti szakaszra  szállították (az előbbit 52,1 milliárd forintból az Euroaszfalt és a Duna Aszfalt konzorciuma, az utóbbit pedig 20,5 milliárd forintból a Colas csoport építette).

Arról mi is beszámoltunk, hogy Orbán Viktor édespjának bányavállalata 2018-ra már lényegében a teljes konkurenciát lekörözte nyereségességben: a piacvezető bányacégek közül Dolomit Kft. érte el a legmagasabb árbevételarányos nyereségrátát (41,3 százalék), amely tavaly még tovább emelkedett, közel 45 százalékra. Legutóbb, 2019-ben 1,8 milliárd forintos nyereséggel zártak, ezt pedig a tulajdonosok mind ki is vették osztalékként a vállalkozásból.