Ki kell adni a Budapest-Belgrád vasútvonal vállalkozói szerződéseit

Ki kell adni a Budapest-Belgrád vasútvonal vállalkozói szerződéseit

A projektgazda Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. korábban Szijjártó Péter döntésére hivatkozva utasította el a 750 milliárd forintra becsült beruházás alvállalkozóinak kiadását. Azonban a hvg.hu és a Transparency International Magyarország másodfokon megnyerte azt az adatigénylési pert, amely arra irányult: adják ki a Budapest-Belgrád vasút 5 millió forint feletti szerződéseit. Az adatokat 15 napon belül kell elküldeniük, ha nem, akkor az ügy a Kúrián folytatódhat.

Az már korábban tény volt, hogy Mészáros Lőrinc egyes cégei részt vesznek a beruházásban, de az nem, hogy rajtuk kívül még kikkel kötöttek szerződést, mire és milyen értékben. Szijjártó Péter miután beszerezte Kína álláspontját úgy döntött, az adatok akkor tarthatóak vissza, ha azok "Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeinek illetéktelen, külső befolyástól mentes érvényesítését veszélyeztetik".

Gyöngyösi Márton: "Kína Orbánon keresztül bomlasztaná Európát?"

(Figyelem! Ez egy véleménycikk! A leírtak nem feltétlenül tükrözik a teljes szerkesztőség álláspontját, de fontosnak tartjuk, hogy helyt adjunk a kulturált és logikusan érvelő, vitaindító véleményeknek is.) A magyar-kínai kapcsolatok évtizedek óta hagyományosan jónak mondhatóak, és az is régóta ismert tény, hogy Közép-Európában Magyarország Kína fontos partnerének számít.

Azt viszont, hogy az adat kiadása tényleg veszélyes, nem elég csak bemondani, indokolni is kell. Ez ebben az esetben nem történt meg. A bíróság csak egy levelet kapott, amely arról szól, Szijjártó Péter úgy döntött, az adatok nem kiadhatóak. 

A választ pedig a bíróság olyan mértékben általánosnak találta, hogy abból nem vezethető le, a magyar alvállalkozók neve, a teljesítésért fennálló százalékos felelősségük és ugyancsak százalékos részesedésük adatainak nyilvánossága mennyiben jár a fentiekben körülírt veszélyeztetéssel

- áll az ítélet indoklásában.

A kormány trükkös megoldást eszelt ki az átláthatósági követelmények kijátszására: a beruházás költségeit formailag kínai állami hitelből fedezik, de a számlát a végén persze a magyar adófizetőknek kell állniuk. Akik ráadásul nem is jogosultak arra, hogy megismerjék a költések részleteit, mert, úgymond, nem is magyar közpénztől, hanem kínai hitelről van szó

- kommentálta a döntést a HVG-nek Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója.