M100-as 345 milliárdból: a világ legdrágább autóútját építjük meg?

M100-as 345 milliárdból: a világ legdrágább autóútját építjük meg?

Könnyen lehet, hogy a világ legdrágább gyorsforgalmi útját szeretnék Bicske és Esztergom között megépíteni, legalábbis a nyertes ajánlattevő cégek 32,3 kilométer autóutat építhetnek meg nettó 345 milliárd forintból, azaz kilométerenként nettó 10,7 milliárdból.

Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) elérhető közbeszerzési bírálat szerint az M100-as út Bicske-Esztergom szakaszának kivitelezése összesen két szakaszból áll: az első szakasz az 1-es számú főút − M1 autópálya − Únyi csomópont közötti 16,9 km-es 2x2 sávos autóút, míg a második szakasz az Únyi csomóponttól Esztergomig tart 15,4 km kilométeren, szintén 2x2 sávon. Az út teljes hossza így 32,3 kilométer.

m100, autóút

Az első szakaszt a STRABAG Építő Kft. nyerte meg nettó 124 998 891 442 forintért, míg a másodikat a DÖMPER Kft. konzorciuma 220 000 000 002 (sic!) forintért.

A két szakasz összköltsége így 344 998 891 444 forint, ami leosztva 32,3 kilométerrel (16,9+15,4) nem kevesebb, mint

nettó 10 681 080 230 forint, azaz kilométerenként közel 10,7 milliárd forintba kerülhet az új autóút.

Ez azért is rettentően sok, mert eddig kilométerenként 3-4 milliárdnál semmilyen gyorsforgalmi utat nem építettek drágábban, még autópályákat sem.

m100

Az útépítéseknél persze számtalan olyan költség is felmerülhet, melyek önmagukban függetlenek a távolságoktól, így nem mindegy, hány kiszolgáló egység, csomópont, híd, alagút, lehajtó, stb. épül. A közel háromszoros ár viszont akkor is figyelemreméltóan magas.

Híd az útépítés világába

A Magyar Építők vonatkozó cikke szerint az első, 1-es főút − M1 autópálya − Únyi csomópont közötti szakaszon a nyertes ajánlattevő feladata hozzávetőlegesen 16,9 kilométer hosszúságú, 2x2 sávos autóút kiépítése, leállósáv nélkül, fizikai elválasztó sávval. A tervezési és kivitelezési feladat része az 1-es főút és az M1 autópálya között a 2x1 sávos 103-as számú főút, az új 1122. jelű és az új 1133 jelű út (Úny bekötőút, Tinnye elkerülő út) kiépítése, és a 1106. jelű út Únytól Dág településig történő felújítása is.

A szakaszon a tervek alapján többek között

  • 4 különszintű csomópont (M1-M100, Mányi, Szomori, Únyi különszintű csomópontok);
  • 26 híd;
  • és Örspusztán egy pár tengelysúlymérő állomással kombinált egyszerű pihenőhely épül.

A beruházás második szakasza az Únyi csomóponttól Esztergomig tartó hozzávetőlegesen 15,4 kilométer hosszúságú, 2x2 sávos autóút, amely magába foglalja a Kesztölci mérnökségi telep kiépítését.

A tervezési és kivitelezési feladat része a Dorog bekötőút (amely a meglévő 10-117-es főúti csomópont környékén köt vissza a 10-es főútba az M100 autóút tervezett Kesztölci csomópontjából) kiépítése, valamint a teljes 1117. jelű út (Esztergom, Ipari Parki út) felújítása.

A szakaszon a tervek alapján többek között

  • 2 különszintű csomópont (Leányvári, Kesztölci különszintű csomópont);
  • 26 híd;
  • 3 alagút;
  • 317,25 méter zajárnyékoló fal és 361 méter zajárnyékoló domb épül.

A Kesztölci Mérnökségi telepen rendőrségi épületet, garázst, irodát, sótárolót, fedett kisteherautó tárolót és üzemanyagtöltőt alakítanak ki.

Fentiekből látható, hogy bőven lesz mit építeni a megnyert projekt keretében, de továbbra se felejtsük el, hogy 345 milliárd forintról, azaz 345 ezer millió forintról, vagy ha úgy jobban tetszik, 345 ezer magyar család egymillió forintnyi adójáról van szó.

Tiszteltház as usual

Az Országgyűlés hétfői ülésnapján egyébként az egyik parlamenti képviselő már megemlítette ezt a beruházást; a jobbikos Nunkovics Tibor szeretett volna szakmai munkát végezni a térség úthálózatának bővítése érdekében, a neki válaszoló Schanda Tamás államtitkár céltalan, pártoskodó gúnyolódása miatt korlátozott eredménnyel.

Nunkovics ugyanis arról beszélt, hogy az M100-as úttal együtt kellene megépíteni az M10-est és az M0-ás északi szektorát, hogy minél jobban tehermentesíthessék a 10-es utat, de Schanda államtitkártól nem sokkal többet kaptunk válaszul, mint papírból felolvasott jakabpéterezést, baloldalizást és cinikus sértegetést. Nunkovics szerint viszont inkább azzal kellene foglalkozni, hogy miért kerülhet több mint 10 milliárd forintba egy útépítés minden egyes kilométere.