Magas az infláció, na: Nyíregyházán 5600 millió forintért épül a nagykörút 1,2 kilométeres szakasza

Magas az infláció, na: Nyíregyházán 5600 millió forintért épül a nagykörút 1,2 kilométeres szakasza

Nem mondunk újdonságot azzal, hogy tényleg egekbe szökött az infláció, nem véletlenül vezetett be február elsejétől a kormány - meglehetős fáziskéséssel - hatósági árakat néhány alapvető élelmiszer esetében. Úgy tűnik azonban, hogy nemcsak a húsok, tejtermékek és az üzemanyagok drágulnak folyamatosan, hanem az aszfalt is, legalábbis erre enged következtetni az a tény, miszerint 

a kormánypárti vezetésű Nyíregyházán a Nagykörút 1,2 kilométeres, délnyugati szakaszát nettó 5600 millió forintért építi meg két helyi kivitelező.

De ne szaladjunk így előre, nézzük, pontosan miről is van szó!

"Stratégiai fejlesztés a nagykörút befejezése" - mondta a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyét irányító fideszes polgármester, Kovács Ferenc szerda délután a városházán tartott sajtótájékoztatón

Több évtizedes probléma ugyanis Nyíregyházán a nagykörút hiányzó szakasza, a délnyugati rész megépítése negyven éve várat magára, most már azonban biztos, hogy négysávosítják a körutat, így az végre "bezárulhat".

A kormánypárti honatya tájékoztatása alapján ezenkívül kerékpáros- és gyalogút, valamint 2 lakossági utca becsatlakozását is szolgáló, mintegy 423 négyzetméter pályafelületű, közel 60 méter szélességű híd is létesül.

Elvileg márciusban lesz az első kapavágás

A település első embere arról is beszélt, hogy

az előzetes munkálatok hat éve kezdődtek, a konkrét munkavégzés várhatóan idén márciusában indul, a projekt pedig a tervek szerint 2024 első negyedévére készül majd el.

Noha maga a beruházás abszolút üdvözlendő, hiszen a helyieknek minden bizonnyal nagy segítség lesz közlekedés szempontjából,

nehéz elmenni amellett, hogy az európai közbeszerzési értesítőben olvasható adatok szerint a projekt 5,6 milliárd forintból valósul meg, ráadásul úgy, hogy Kovács elmondása szerint a fejlesztéshez szükséges területeket az önkormányzat már korábban megvásárolta, így az benne sincs az árban.

Ennyi pénzből nem ritkán autópályát szokás építeni. Érdekesség, hogy Nyíregyháza 2009-es közlekedésfejlesztési tervének összefoglaló dokumentuma (28. oldal, 4. sor) szerint akkoriban még csak 528 millió forint volt a tervezett költség ugyanerre a szakaszra.

Vagyis most tízszer annyiért tervezik megcsinálni, mint 13 éve.

Szabó Tünde nem igazán van jelen a helyiek mindennapi életében

Nem mellékes, hogy bár Kovács beszédében emlékeztetett, hogy ez egy állami beruházás, a kormány támogatása mellett külön kiemelte a választókerület, Szabolcs 1. két országgyűlési képviselőjének (dr. Vinnai Győző és dr. Szabó Tünde) ez irányú munkáját, információink szerint a Budapesten élő Szabó nem igazán törte magát, hogy lobbierejét bevetve próbálja megoldani a nyíregyháziak mindennapi problémáit, a helyiek csak ritkán tudják elérni.

Úgy tudjuk,

Szabó Tünde sportért felelős államtitkár az Országgyűlésben mindössze egyetlen alkalommal szólalt fel, négy év alatt alig volt a választókerületében, gyakorlatilag csak a választásoknál tűnik fel Nyíregyházán, illetve akkor, amikor szalagokat kell átvágnia, vagy egy-egy rendezvényen részt kell vennie.

Lengyel Máté szerint az elmúlt években kétszer már fotózkodtak a fideszesek a látványtervek előtt, aztán semmi nem történt

Megkerestük Lengyel Mátét, az Egységben Magyarországért Szabolcs 1-es képviselőjelöltjét, aki mindenekelőtt leszögezte, hogy a nyíregyházi nagykörút egy állami fenntartású út, így elsősorban a kormány feladata, hogy befejezze azt.

A tervek szerint 2024 első negyedévére elkészülő beruházással kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy

"tizenkét év fideszes kormányzás után, a kampányidőszak rajtjánál eljutottunk oda, hogy végre elkezdődhet valami, de hogy mikor fogjuk azt látni, hogy valóban elindultak a munkálatok, az kérdéses."

A polgármester ezt márciusra ígérte, ugyanakkor az első kapavágás kezdete már csak azért is érdekes, mert mint Lengyel felidézte,

2018-ban az országgyűlési választások előtt már volt egy ünnepélyes fotózkodás a látványtervek előtt a kormánypárti képviselők részéről, majd aztán 2019-ben, az önkormányzati voksolások előtt szintén ugyanez megtörtént, mondván, hogy már mindjárt célegyenesben van a nagykörút befejezése.

A jobbikos önkormányzati képviselő nem érti, hogy Kovács Ferenc polgármester tizenkét év fideszes városvezetés után miért mutogat még mindig vissza az előző városvezetésre amiatt, hogy még mindig nincs befejezve a nagykörút, miközben Kovács is pontosan tudja, hogy ez elsősorban állami feladat lenne, nem véletlen, hogy a mostani projekt is állami fejlesztés keretében valósul meg.

Az ellenzéki politikus örül a fejlesztésnek, ugyanakkor nem érti, miért kellett erre ennyit várni, főleg úgy, hogy az elmúlt bő tíz évben folyamatosan csak kormányzati sikerpropagandát hallani arról, hogy mennyire szárnyal a gazdaság, és Európa motorja vagyunk. (legfeljebb egy leharcolt Babetta - a szerk.)

Rekord? Az 1,2 kilométeres szakasz fejlesztése meghaladja a magyar autópálya-építések árát

Lengyel Máté lapunknak arról is beszélt, nagyon meglepődött, amikor meglátta, hogy pontosan mennyi pénzért épül a szakasz.

Kiemelte,

ha megnézzük akár az idei, akár a tavalyi években készült autópályák árát, akkor az jön ki, hogy a szóban forgó 1,2 kilométeres szakasz meghaladja a magyarországi autópálya-építések árát is.

"Nem tudom, hogy a nagykörutat fejezzük be, vagy az M3-asnak egy újabb szakaszát nyitjuk meg a város belső területén" - mondta, hozzátéve, kíváncsi, hogy az árak mennyire felelnek meg a valóságnak, illetve bízik abban, hogy nem történt túlárazás, de ezt ígérete szerint majd az áprilisi kormányváltás után az új kabinet meg fogja vizsgálja.

Az Egységben Magyarországért képviselőjelöltjei kiállnak egy zöldebb Magyarország mellett

A Greenpeace a Klímaválasztás 2022 program keretében elindított egy Zöld Nyilatkozatot, amelyet már több mint 50 országgyűlési képviselőjelölt aláírt. Ebben többek között vállalják, hogy képviselővé választásuk esetén minden helyzetben figyelembe fogják venni a klíma- és természetvédelmi szempontokat, és döntéseiket a legfrissebb tudományos ajánlásokat figyelembe véve fogják meghozni.

Az Egységben Magyarországért Szabolcs 1-es képviselőjelöltje az Alfahír kérdésére azt is elárulta, hogy

a beruházást a helyben (Nyíregyházán és úgy en bloc Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében) már jól ismert és "bejáratott", zsíros állami megrendeléseket behúzó két kormányközeli vállalkozás, a Ke-Víz 21 Építőipari Zrt. és a ZEMPLÉNKŐ Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. nyerte.

Lengyel egyébként éppen ezen a héten hívta fel a figyelmet arra, hogy Nyíregyházán áldatlan állapotban vannak az utak, ugyanis minden csatornafedél a kerék nyomvonalán van, a körúton is. Reméli, ennyi pénzért ezt a hibát nem követik el.