Az Alkotmánybírósághoz fordulnak a veszteséges gazdálkodásra kötelezett kis benzinkutasok

Az Alkotmánybírósághoz fordulnak a veszteséges gazdálkodásra kötelezett kis benzinkutasok

A Népszava értesülései szerint több „kis” benzinkutas is az Alkotmánybírósághoz fordulna a számukra veszteséget okozó 480 forintos hatósági áras üzemanyag-rendelet miatt. A lap Gépész László elnökségi tagtól tudta meg, hogy ennek kapcsán Karsai Dániel alkotmánybírósági és strasbourgi ügyekben jártas ügyvéd szerdán a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) ülésén sajtótájékoztatót tartott. A „kiskutasok” úgy vélik, a hatósági árról szóló rendeletek

sértik azt a szabályt, miszerint hatósági árral senki sem kötelezhető veszteséges működésre.

Úgy vélik, azzal, hogy 480 forintért kell beszerezniük és értékesíteniük is az üzemanyagot, a látszólagos nullszaldó valójában veszteség, mivel saját működésüket – többek közt beruházásaikat, az üzemeltetést, a hiteleket, a béreket – már nincs miből fedezni.

Továbbá álláspontjuk szerint

a tulajdonhoz fűződő jogaikat sérti,

hogy a 48 órán túl zárva tartó kút üzemeltetését az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közvetítésével ideiglenesen átveheti egy erre jelentkező vállalkozás, jelen esetben a Mol.

A kutasok tárgyalnak az ITM-mel is, mivel úgy vélik, a literenkénti 20 forintos támogatást a megnövekedett költségek miatt meg kellene emelni.

{block:block_content:83f6f420-ec81-488d-9ade-46fde05c55af}

A Telex megkeresésére Egri Gábor, az FBSZ elnöke azt mondta, a tagok önállóan eldöntik, hogy első körben az Alkotmánybírósághoz fordulnak-e, majd esetleg mennek tovább, de Karsai Dániel ügyvédet idézve szerinte van esély a sikerre.

A jelenlegi üzemanyaghelyzetről szólva az FSZB úgy véli,

itt a piros, hol a piros helyzet van most, vagyis hol van üzemanyag, hol nincs.

Ez azt jelenti, hogy ha egy kúton elfogy az üzemanyag, akkor a fogyasztók átmennek másik kúthoz, megy a vándorlás, de a logisztika nehezen éri utol magát. A Telex forrásai szerint viszont már javul a helyzet, a gondok zöme a nyugati határ mentén tapasztalható, és a forgalom még mindig magasabb, mint az megszokott volt.

Mint arról lapunk beszámolt, egy a kormányzat hete hozott rendelkezése szerint a 3,5 tonnánál nagyobb külföldi, valamint a 7,5 tonnánál nagyobb hazai rendszámú tehergépjárművek csak úgynevezett nagynyomású kútfejnél tankolhatnak, ahol viszont eltörölték az ármaximumot, itt piaci áron kell megvenniük az üzemanyagot a fuvarozóknak.

„Megmarad a benzinárstop" - harsogja a Fidesz-propaganda, amivel nem bontják ki az igazság minden részletét

Csütörtök késő este a Magyar Közlönyben is megjelent az aznap esti rendkívüli kormányinfón bejelentett intézkedések jogi szövegezése. Mint arról beszámoltunk, Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormány kitart a benzinárstop mellett szöveggel kívánta megnyugtatni a kedélyeket, és a hatósági ár fenntartását több fideszes politikus is propagálta, így például Kovács Zoltán kormányszóvivő is.

Az üzemanyagok piaci nagykereskedelmi ára hektikusan változik. A múlt héten a 95-ös benzin 65, a gázolaj 77 forinttal drágult, most azonban 40, illetve 70 forintnyi csökkenéssel számolnak a szakemberek.