„Megmarad a benzinárstop” – harsogja a Fidesz-propaganda, amivel nem bontják ki az igazság minden részletét

benzinkút, üzemanyag
pixabay.com

Csütörtök késő este a Magyar Közlönyben is megjelent az aznap esti rendkívüli kormányinfón bejelentett intézkedések jogi szövegezése. Mint arról beszámoltunk, Gulyás Gergely kancelláriaminiszter

a kormány kitart a benzinárstop mellett

szöveggel kívánta megnyugtatni a kedélyeket, és a hatósági ár fenntartását több fideszes politikus is propagálta, így például Kovács Zoltán kormányszóvivő is.

Csakhogy a rendelet szerint

nem hatósági áras az üzemanyag, ha azt úgynevezett nagy nyomású (percenként legalább 80 liter átfolyású) kútfejen tankolják.

Március 13-án 0 órától pedig

a 3,5 tonnát meghaladó, külföldi rendszámú teherautók, illetve a 7,5 tonnát meghaladó, magyar rendszámú teherautók csak ilyen kútfejnél tankolhatnak.

(Ez a rendelkezés a traktorokra, mezőgazdasági erőgépekre nem vonatkozik.)

A jogszabály előírja, hogy ezen a kútfejen legalább a kormányrendeletben megszabott hatósági áron kell értékesíteni az üzemanyagot.

Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy

a szállítmányozó cégek az eddigi 480 forint helyett piaci áron kapják az üzemanyagot.

Ami – mint arról lapunk is beszámolt – a 95-ös benzin esetében bruttó 640 forint, míg a gázolajé bruttó 717 forint literenként.

Ezt ellensúlyozandó a kormány arról is döntött, a benzin, illetve a gázolaj jövedéki adóját (amelyet másfél hete csökkentett 5-5 forinttal) literenként újabb 20-20 forinttal csökkenti. A jövedéki adó csökkentése (mivel azt is 27 százalék áfa terheli) így bruttó 25-25 forinttal csökkentheti a két üzemanyagtípus árát. Így

a buszok, teherautók várhatóan 615 forintért vásárolhatják a benzin, illetve 692 forintért a gázolaj literjét.

Ahhoz pedig nem kell Nobel-díjas közgazdásznak lenni, hogy belássuk,

a szállítási költségek ebből eredő emelkedése bele fog épülni a szállított termékek árába. Ami az infláció további emelkedését hozza magával.

A rendelkezés arról is szól, hogy ha a kiskereskedő 480 forintos nagykereskedelmi hatósági áron vásárolta meg az üzemanyagot, de azt a friss rendelet szerint már piaci áron értékesíti, a különbözetet meg kell fizetnie a nagykereskedő részére.