Népszava: a háború miatt nem érkeznek alkatrészek a 3-as metró szerelvényeihez, járatkimaradások jöhetnek

Népszava: a háború miatt nem érkeznek alkatrészek a 3-as metró szerelvényeihez, járatkimaradások jöhetnek

Az elmúlt 30 napban nem érkezett alkatrész a budapesti 3-as metró orosz szerelvényeihez és a gyártó Metrowagonmash (MWM) szakemberei sem jöttek Oroszországból – számolt be a Népszavának a BKV.

Habár az ukrajnai orosz invázió a vállalat szerint egyelőre nem befolyásolja a szerelvények karbantartását,

a jelenlegi készlet legfeljebb néhány hónapra elegendő, attól függően, hogy milyen ütemben kell cserélni azokat.

A lap szerint kérdés, hogy az oroszországi gyár – amely háborús felszereléseket is előállít – készít-e a jelenlegi helyzetben egyáltalán alkatrészeket a szerelvényekhez.

Mint írják, az ukrajnai háború jelenlegi és későbbi hatásait elemző friss jelentésből az derül ki, hogy a BKV-t két módon érinti közvetlenül a háború.

Az egyik, hogy szinte behajthatatlanná vált a cég mintegy 12,5 milliárdos kötbérkövetelése, a másik pedig a háború miatti alkatrészhiány, amely érzékenyen érintheti a fővárosiakat.

Az oroszok szabotálják a BKV kártérítési igényét a rossz minőségű metrókocsik miatt

Két év elteltével sem jutott előrébb a BKV által a hármas metró kocsijait szállító orosz Metrovagonmas (MVM) ellen indított kötbérper. A főváros közlekedési cége által követelt, idén év elején már 8,3 milliárd forint felett járó összegre pedig nagy szüksége lenne a társaságnak a hiányzó klímák felszerelése, illetve a feltárt sorozathibák javítása miatt - írja a Népszava.

 

A raktározás drága és ma már nem is szokás hosszú évekre előre betárazni a különböző alkatrészekből, járműelemekből. A BKV-nál sincs ez másként. Ugyan a készlet pár hónapra elegendő lehet, ám a meglehetősen silány minőségben elkészült orosz járműveken 18 sorozathibát azonosítottak a 2020-as független szakértői jelentésben és arra jutottak, hogy új szerelvényekhez képest az orosz járműveknek különösen nagy a karbantartási igényük.

A Metrowagonmash a Moszkva melletti Mityiscsi Gépgyárban gyártatta le a budapesti kocsikat. A gyár azonban vasúti és metrókocsik mellett például lánctalpas alvázcsaládot is készít harci járművekhez. Az pedig már politikai kérdés, hogy a háborút elítélő fővárosi önkormányzat tulajdonában álló cég üzleti kapcsolatban maradhat-e egy hadiipari beszállítóval – írja a Népszava.