A MÁV öt ellensége

A Déli pályaudvar előtti alagút bizonytalan ideig tartó lezárása mellett a MÁV csoport az elővárosi vonatok egy részét a teljes vonalon lemondta, holott jobb szervezés mellett közlekedtetésükre lenne lehetősége - írja az eset kapcsán a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület.
 
A szakmai szervezet szerint Kelenföld csúcsra járatva próbál fejpályaudvarként viselkedni, fordítja vissza a gyors- és személyvonatokat, egyes InterCity vonatokat a Déli helyett. Ennek esett áldozatul a legtöbb martonvásári és százhalombattai elővárosi vonat, amelyet egész egyszerűen nem közlekedtet a MÁV-Start. Szerintük a kapcsolódó kommunikáció is meglehetősen bennfentesre sikeredett, a mezei utas aligha érti meg a vonatszámokból, hogy az ő vonata közlekedik vagy sem (azóta némileg már javítottak az utastájékoztatás minőségén, így lassan egy hét távlatából visszatekintve ideje is volt - a szerk.).
 
Az alagút kizárása miatti további vonatlemondások miatt a VEKE szerint - már a két fővonal belső szakaszának utasai is sokkal gyengébb ellátást kapnak, a többiek pedig jóval tömöttebb vonatokon utazhatnak. Érd alsó az eddigi félórás követés helyett közel órás kiszolgálást kap a martonvásári vonatok lemondása miatt, Érdliget, Érd és Százhalombatta felé is csak minden második vonat közlekedik, duplájára növelve a követési időt. A MÁV-Start fő célterületét jelentő elővárosban ilyen utasellenes lépések különösen nem fogadhatók el, főleg, ha látjuk a lemondások valódi hátterét - írják.
 
as
 
A VEKE szerint a MÁV csoport kényelmesen nem nyúlt a megmaradó vonatok műszaki közlekedési rendjéhez, a legtöbb vonat a most amúgy is szűkös kapacitású Kelenföldön tölti azt az időt, amelyet normál közlekedési rend mellett a Déli pályaudvaron állt volna. Ha a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonalakról érkező zónázó, gyorsított és személyvonatokat Kelenföldön a lehető legrövidebb időn belül fordítaná vissza menetrend szerinti indulásokba a vasúttársaság, akkor a lemondott helyi vonatok is közlekedhetnének, ezzel megspórolva az utasok számára több héten át a mindennapi bosszúságot. Ehhez persze az üzemeltetői oldalról több rugalmasság, a szerelvényfordulók részleges, átmeneti áttervezése, és elsősorban utascentrikus hozzáállás lenne szükséges, amely látványosan nem előfeltétel egy ilyen horderejű vágányzár esetén. Márpedig az idei menetrendtől az érintett elővárosi járatok kizárólag korszerű FLIRT motorvonatokból állnak, így sokkal hatékonyabb forgalomszervezésre és gyorsabb irányváltásra lenne lehetőség, mint a hagyományos, mozdonyos vonatok esetén. 
 
A távolsági vonatok kelenföldi fordítása is zökkenőmentesebb lehetne, ha a MÁV csoport végre használná az ún. halberstadti vezérlőkocsikat, amelyek révén a mozdonyok körüljárását mellőzve, gyors irányváltásra és kevesebb vágány lefoglalására lenne szükség Kelenföldön. Ezzel a többi vonat zavartalanabb közlekedése is biztosítható lenne. Külön pikantéria, hogy ezekhez a vezérlőkocsikhoz, az ingavonati üzem érdekében alakította át a MÁV a V43-as mozdonyok egy részét, de rendeltetésszerűen érdemben sosem használta erre - olvasható az Egyesület állásfoglalásában.