A BKK 366 darab jegykiadó automatát üzemeltet, ezek 2019. január 1. és szeptember 30. között mintegy 14,4 millió tranzakciót bonyolítottak le – közölte az Alfahírrel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Kérdésünkre elmondták, hogy a hibák, valamint bejelentések aránya minimális, igaz, ez csak elsőre tűnik annak.
Október elejéig az ügyfelek
- 0,026 százaléka nem kapott visszajáró pénzt,
- 0,017 százaléka nem kapott jegyet vagy bérletet a gépekből.
Ha így nézzük, az arányok valóban kedvezőnek tűnnek, azonban a 14,4 milliós tranzakciószám esetében mindez azt jelenti, hogy
- 3744 fő nem kapott visszajáró pénzt,
- 2448 fő nem kapott jegyet vagy bérletet a gépekből.
A jegy- és bérletárak ismeretében feltételezhető, hogy csak idén több tízmillió forint sorsa függött attól, a vásárlók ott hagyták-e az elrontott automatákat a pénzükkel vagy a megvásárolt termékekkel, vagy rögtön intézkedést kértek az ügyfélszolgálattól. Ráadásul ezek csak a hivatalosan ismert adatok, a valóságban ennél jelentősen több kár történhetett, hiszen aki nem jelzi a "hibás" működést, annak esete dokumentálatlanul marad.
Egyébként az automaták alapvetően sikeresek, hiszen gyorsak és kényelmesen használhatóak:
Az elmúlt években több riportban is bemutatták az automatás csalók folyamatosan változó módszereit, például azt is, hogy egy-egy sikeresebb nyílás-beragasztás után a bűnözők akár maroknyi havi bérletet vehetnek ki a gépekből, majd ezeket némi kezelési költség levonása fejében visszaváltják az ügyfélszolgálaton, több tízezer forinthoz jutva. A vonaljegyeket eközben külföldi turistáknak próbálják eladni, sokszor pont az általuk elrontott gép mellett állva.
Többek között arról is kérdeztük BKK-t, hogy tervezik-e úgy módosítani a bérletvisszaváltási eljárást, hogy az csak a bérleten szereplő azonosítószámhoz kapcsolódó eredeti okmány felmutatásával legyen lehetséges. Mivel a BKK válaszadása a szokásostól eltérően, több mint két hónapba telt, időközben úgy tűnik változtattak a szabályokon is, és már nem olyan könnyű a csalók helyzete.
Mint írták, az új szabályozás szerint a visszaváltásról a BKK már bizonylatot is készít, amelyhez a visszaváltást kérő ügyfélnek fényképes okmányt kell bemutatnia.
Ez alapján, ha visszaélésre utaló bejelentés érkezik (például valaki jelzi, hogy ellopták a bérletét vagy a gépből nem tudta kivenni), akkor a vállalat párosítani tudja a károsult bérletén szereplő igazolványszámot a visszaváltott bérletek igazolványszámaival, így el tudnak jutni ahhoz, aki pénzzé tette azt. Az eljárásban egyébként még további módosításokat terveznek – árulták el.
Rögtön elkezdték babrálni a gépeket
Tájékoztatásuk szerint a manipulációs kísérletek szinte az első beüzemeléseket követően, már 2014 nyarán elterjedtek a bankjegyvisszaadó nyílás eltömítésével. Ezek visszaszorítása érdekében először az automaták működésének módosítása történt úgy, hogy 60 másodperc után az el nem vett bankjegyeket visszahúzza az automata. A fejlesztések után ez a fajta manipulációs tevékenység megszűnt.
Ezzel párhuzamosan megjelent az érmekivezető nyílások eltömítése, ami a mai napig tart, de már nem olyan nagy sikerrel mint korábban. 2017 májusában ugyanis elkészült egy egyedi hardveres fejlesztés a teljes hálózatra, ami az érmekivezető csatornákat több szenzorral látja el, tömítés esetén pedig 10 másodpercen belül letiltja a készpénzfizetési funkciót, megakadályozva ezzel a további ügyfelek megkárosítását.
A BKK amellett, hogy folyamatos kapcsolatban van a közterület-felügyelőkkel, a rendszerszintű visszaélések miatt több ízben feljelentést is tett a rendőrség felé. Válaszuk szerint az utóbbi években a hatóság kollégái rendszeresen keresik a BKK-t a vásárlók feljelentései miatt, és több manipulációs esetet is felderítettek.
A vállalat azt kéri az emberektől, hogy visszaéléseket tapasztalva értesítsék a hatóságokat, egyéb probléma kapcsán pedig hívják fel ügyfélszolgálatukat, ahonnan akár az automata távvezérlésével is tudnak segíteni.