Eladó a szerb hírügynökség és a Szabadkai Rádió is

Harmincnyolc médiumot, közöttük a Tanjug szerb hírügynökséget és a Szabadkai Rádiót kínálja eladásra a szerbiai privatizációs ügynökség.

A belgrádi parlament hétfőn fogadta el a médiaprivatizációról szóló törvény módosítását, amelynek értelmében az állami kézben lévő sajtóorgánumokat október 31-ig privatizálni kell. Korábban ez a határidő július elseje volt, és sokan attól tartottak, a szóban forgó médiumokat be kell majd zárni. A módosítás értelmében október 31-ig azokat a tájékoztatási vállalatokat lehet állami pénzből támogatni, amelyek privatizációját július elsejéig meghirdetik.

A 72 éves Tanjug állami hírügynökséget 760 ezer euróért (238 millió forint) lehet megvásárolni, míg a 47 éve létező Szabadkai Rádió értékét 40 ezer euróra (12 és fél millió forint) becsülték.

A tavaly elfogadott tájékoztatási törvény kimondja, hogy az új tulajdonos öt évig nem bocsáthat el senkit, valamint nem változtathatja meg a műsor nyelvét és struktúráját. Ezek a pontok azt a célt szolgálják, hogy az önkormányzati fenntartású, közszolgálati feladatot ellátó sajtótermékeket ne lehessen felszámolni vagy teljes mértékben átalakítani.

A Szabadkai Rádió Magyar Nyelvű Műsorok Szerkesztősége nyílt levelet írt a magyar diplomáciához, ebben azt kérte a szerb és magyar kormány együttes ülésén legyen téma a sajtótermék sorsa, hogy a médiapluralizmus ne kerüljön veszélybe. Szerintük a nagyobb médiaházaknak, mint amilyen a Szabadkai Rádió is, nincs esélyük arra, hogy sikeresen privatizálják őket, s utána önerőből fennmaradjanak a piacon.

Korábban megírtuk, hogy Szerbiában egy KKR Investment nevű amerikai cég titokban felvásárolta a szerb médiapiaci szereplők nagy részét. A vállalat élén 2013 októbere óta egy volt CIA igazgató, David Petraeus tábornok áll. Az ő vezetése alatt a cég hirtelen agresszív terjeszkedésbe kezdett az oroszbarát politikát folytató Szerbiában. 
 
Most talán a magyar kormánynak kellene lépnie.