Ész nélkül építkeznek a törökök

Egy harmadik, gigantikus Boszporusz-alagút építését jelentették be.

Az Európát Ázsiától elválasztó tengerszoros alatt jelenleg egy vasúti alagút működik, egy második - közúti - pedig épülőfélben van. A harmadik, háromszintes alagút az első lenne a világon a maga nemében.
"Isztambul történelemformáló város, és mindenből a legjobbat érdemli, beleértve az ilyen óriásberuházásokat is" - jelentette ki a kormányfő. Davutoglu szerint az új alagúttal "új Isztambult építenek, átadásával megváltozik az élet" a 15 millió lakosú metropoliszban.
A 6,5 kilométeres alagút két szintjén gépjárművek, a harmadikon pedig vonatok közlekednek majd. Az alagút a Boszporusz két hídja között épül fel, és szervesen kapcsolódik a két Boszporusz-hídból, az alagutakból és a három repülőtérből álló isztambuli közlekedési rendszerhez, sőt annak fő tengelye lesz - hangzott el a konferencián. A kormányfő szerint a harmadik híd 2020-ra készül el. A két kontinens közti első - vasúti - alagutat (Marmaray) 2013 októberében adták át, a második - közúti - alagút (Avrasya) építése 2016-ra fejeződik be. 

Lütfi Elvan közlekedési miniszter szerint a 3,1 milliárd eurós (940 milliárd forintos) beruházás "egyetlen fillérjébe sem kerül az adófizetőknek", mert PPP-konstrukcióban, vagyis a magántőke bevonásával valósítják meg.  A kormányfő szerint a harmadik alagút környezetbarát lesz, általa évente 115 ezer tonnával csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.
 
Recep Tayyip Erdogan elnök, aki korábban Isztambul polgármestere volt, az utóbbi években számos megaberuházást indított egykori városában, köztük a harmadik Boszporusz-hídét és a harmadik repülőtérét, a világ legnagyobb légikikötőjéét. Az elnök felvetette egy, a Boszporusszal párhuzamos, 43 kilométeres mesterséges csatorna, a Fekete- és a Márvány-tenger közötti újabb vízi út építésének önmaga által is őrültnek nevezett ötletét, amelynek megvalósítása egyelőre várat magára.