Nagyon sok szó elcsépelt mai világban. Legegyszerűbb példa a közösség. Ma már „közösségi” oldalak vannak, ahol az emberek egy képről és a képernyőn felvillanó uniformizált betűkről ismerik egymást, „közösségi” közlekedés, ahol teljesen idegenek utaznak egymáshoz préselődő tömegként. Ugyanígy elcsépelt a „boldogság” fogalma, a „spiritualitás” fogalma… stb. De egyetlen szó fennmaradt, ami nem annyira rongyolódott még el, jóllehet megfakult az idők során. A „szép”.
Bár kezdik kikezdeni a legújabb művészeti diktátumokkal (például egy rozsdás gerenda szépsége, a burkolatlan betonfal szépsége… stb., ám ez hosszabb kifejtést kívánna), az emberek ezt a szót még mindig akkor ejtik ki, amikor valamiféle tisztasággal találkoznak.
![](/sites/default/files/kepek/szep1.jpg)
„amikor itt pillant meg istenhez hasonlatos arcot vagy testalkatot, amely a szépség hű utánzata, előszöris megborzong és szívébe lopózik valami a hajdani megrendülésből, majd rátekintve istenként tiszteli, s ha nem félne attól, hogy egészen rajongónak tekintik, áldozna is kedvesének, mint valami istenszobornak, vagyis mint magának az istennek.” (Platón: Phaidrosz. 250e)
A szépség egy elragadtatást ad. Megemeli lelkünket. Nem értjük, hogy történik, és nem is tudunk igazán benne maradni hosszabban az érzésben, valamiért nem bírunk a lelki felindultságban időzni. A mai átlagember számára a szerelem mellett általában a természet szolgáltatja legtöbbször ezt az élményt. A táj szépsége, a természet varázslatos, hihetetlen rendszerének szépsége…
„Ez a világ, amelynél nagyszerűbbet és ékesebbet a természet sosem alkotott, és a lélek, amely szemléli és csodálja a világot, s egyúttal annak legpompásabb része is, egészen a miénk és örök, s mindaddig együtt él velünk, ameddig jómagunk élünk. Bárhová űz tehát a sors, siessünk oda vidáman és emelt fővel, rettenthetetlenül, s végigvándorolhatjuk az egész földkerekséget, e világon igazi száműzetés nem lehet; mert a világon semmi sincs, amivel az ember közösséget nem érezne. Mindenünnen egyaránt az égre röppen tekintetünk, a menny a földtől mindenütt egyforma távolságra van.” (Seneca)
De sajnos ma a szépség ilyen pillanatait eltékozoljuk. Facebook-poszt lesz belőle, és egy hatásvadász fényképben mint koporsójában mumifikálódik a szépség feltárulkozó pillanata, amit az örök jelenben megőrizhettünk volna. A szépség pillanataiba bele kell merülni. A megidézett boldogság által felemelkedni az égi lajtorján. Vágtatni a szépség táltos paripáin, fel az ég felé. Nehéz nyeregben maradni, de örömteli.
„Ami pedig a szépséget illeti, ez teljes ragyogásában látható volt akkor, amikor a boldog égi karral – mi Zeusz, mások pedig más isten kíséretében –boldogító látványt szemléltek” (Platón: Phaidrosz. 250b)„Ha valaki meglát valami földi szépet, visszaemlékezik a valódi szépre, szárnya nő, és tollát borzolva felrepülni vágyik, de tehetetlenségében csak néz a magasba, mint a madár, s közben nem törődik a lentiekkel” (Platón: Phaidrosz. 249d)
Ha látunk tehát valami szépet, álljunk meg. Ne a mobilhoz nyúljunk egyből, hanem igazán „örökítsük” meg az élményt. Nézzük kendőzetlenül magát a szépséget. Ki tudja, hány esélyt ad, hányszor tárulkozik még fel előttünk. Legyen az egy festmény, egy hegyvonulat, egy borús reggel, egy dallam, egy gőzölgő tea, egy asztalterítő, egy arc… Éljünk a szépség örök jelenében. A szépségben magában. És egyesülve vele váljunk mi is széppé. Igazán szép, könnyed emberi lelkekké.