Gigantikus ingatlanmutyi az orrunk előtt

A Déli telkéért megindult a harc, megkezdődött a politika és a közvélemény meggyőzése: miért is jó nekünk, ha szétverik a közösségi közlekedést.

Fejlesztés címén "költöztetnék" újra a Déli pályaudvart. A háttérben - ahogyan szinte az elmúlt évtizedekben mindig - most is az értékes terület átjátszásának szándéka húzódik, magyarul: újabb ingatlanmutyit készítenek elő, az orrunk előtt. A cél: egy létfontosságú köztulajdonból magántulajdont csinálni. Ehhez azonban alaposan meg kell dolgoztatni a közvéleményt, elvégre valahogyan csak meg kell magyarázni, hogy miért is jó nekünk, ha egyik pillanatról a másikra tönkreverik Buda, az agglomeráció és a Dunántúl (köztük a Balaton) közösségi közlekedését.

Mert ez fog történni, hacsak az állam nem nyúl mélyen a zsebébe (nem fog). A Déli kiköltöztetése ugyanis pénzkérdés: kell hozzá néhány százmilliárd, de inkább ezermilliárd forint.

A szanáláshoz három dolog kell:

1. Meg kell hosszabbítani a kettes metrót Őrmezőig, ahogyan az eredeti tervek szerint szó volt róla.

2. Tehermentesíteni kell Kelenföldet a teherforgalomtól, lévén a hazai tranzitforgalom túlnyomó része az állomáson halad keresztül. Ehhez csupán a V0 körgyűrűt kell megépíteni több száz milliárd forintból (lásd V0 körgyűrű körüli szintén hatalmasra duzzadó vitát)

3. Ha ez meg van, akkor már csak a kelenföldi pályaudvart kell szétbombázni, felújítani és átépíteni úgy, hogy az a minimális XX. századi (nem a XXI.-ről beszélünk!) elvárásokat is teljesítse, példának okáért: ne egy húgyszagú, omladozó állomás fogadja a vonattal érkező nyugati turistát, vagy az agglomerációból érkező ingázó tízezreket (ide kívánkozik: Kelenföld sem ússza meg, az értékes vasúti területek itt is az ingatlanfejlesztők célpontjai közé tartoznak).

a

Mihelyt ezzel a pár aprósággal végeztek, akár át is lehet telepíteni a Délit Kelenföldre, hogy végre megszerezhesse pár befektető - természetesen a piaci ár alatt - az értékes területet.

Úgy tudni, a MÁV kitart, néhányan ugyanis tisztában vannak vele, hogy Kelenföld nem bírja el a napi 20-25 ezer ingázót, a balatoni idényforgalomról már nem is beszélve.

Ettől függetlenül a kormányzathoz már bekopoghatott pár lobbicsoport, ha komolyan felvetődött ez a hagymázas tervezet, a sajtóban pedig újra a környékbeli ingatlanárak felértékelődéséről, és a számos  „előnyről” cikkeznek, a közlekedés szétbarmolása valamiért mindig kimarad (sőt, az Index már azt a bődületes nagy ostobaságot is képes volt leírni, hogy „Kelenföld minden probléma nélkül el tudja látni a Déli feladatát”)

Eláruljuk mi fog történni, ha valóban komoly a terv:

Marad minden a régiben Kelenföldön, esetleg kifestik az épületet, vagy szereznek rá évek múlva egy kis uniós pénzt, amiből - természetesen túlárazva - lassan megkezdődhet a felújítás. Eközben már be is zárták a Délit, a teljes forgalmat ráterelve Kelenföldre, a négyes metróra, hogy Demszky Gábor 500 milliárdos ostobaságát kénytelenségből, akaratuk ellenére is elkezdjék használni az emberek (sokak szerint az egész áttelepítés mögött ez a szándék húzódhat meg leginkább).


Végül Kelenföld nem bírja majd a terhelést (ahogyan a mostani helyzetben is törölték a vonatok egy jelentős részét): végső soron pedig akadozó, zavarérzékeny közlekedést, tumultuózus jeleneteket hozhat a legújabb mutyi.

A közösségi közlekedést használók érdekére pedig megint magasról tesz a magyar politika, elvégre a szolgálati Audi nyugtató csendjébe már nem hallatszik be a többség hangja.

Ne legyen igazunk.