Két részletben, összesen hetven IC+ személykocsit rendel meg az állam, a Magyar Közlönyben megjelent hirdetmény indoklása szerint „a vasúti személyszállítási közszolgáltatási tevékenység ellátását biztosító gördülőállomány szolgáltatási színvonalának fejlesztése és a vasúti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának emelkedése érdekében.”
A határozat szerint az első 35 kocsihoz szükséges több mint 15 milliárd forintos összeg január 15-ig, a második ütemhez szükséges szintén 15 milliárd forintot pedig június 30-ig kell biztosítani.
Mint ismert, július végére készült el (nagy nehezen) a MÁV-START első húsz saját forrásból gyártott, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen.
A Magyar Nemzet tavaly márciusban arról írt, hogy a nehezen beinduló sorozatgyártás mellett minőségi gondok is vannak a járművekkel, s bár hivatalosan nem indokolták, sajtóinformációk szerint az IC+ program miatt kellett távoznia a MÁV-Start éléről Csépke András vezérigazgatónak.
A lap emlékeztetett arra is, hogy a program kezdeményezője a vasúttársaság korábbi vezérigazgatója, Zaránd György volt, aki azzal indokolta a személykocsigyártás megkezdését a szolnoki járműjavítóban, hogy ez a tevékenység biztosítja a telephely hosszú távú fennmaradását.
Végül a sorozatgyártás is nyögvenyelősen indult el. A 2018-ra tervezett, nemzetközi forgalomba szánt húsz kocsi helyett csak hat gördült ki a gyárból, ráadásul a közlekedési hatóság utóbb ezeket is leállította műszaki hiba miatt.
Ugyanakkor a szakmában sincs mindenki oda az IC+ programért. A Közlekedő Tömeg 2018 őszén arról írt, hogy bár első ránézésre nagyon szimpatikus célnak tűnhet a “magyar vasúti járműgyártás újjáélesztése”, azonban úgy tűnik, hogy a gyártás több kárt, mint hasznot hoz a vasútnak.
Mint írják: Szolnokon a gyártási kapacitás növelésére milliárdokat költöttek, de a minőségi új járművek gyártásához szükséges szaktudás nehezen áll rendelkezésre – főleg mivel ezen a területen még az átlagosnál is súlyosabb a szakképzett munkaerő hiánya.
A szakmai oldal a MÁV-Start felelőtlen és pazarló kocsigazdálkodási gyakorlatára is felhívja a figyelmet: miközben milliárdokat költ az állam egy akadozó és drága programra, a MÁV tárolóvágányain évek óta állnak kihasználatlanul a cég intercity kocsijainak egy része: 2018 szeptemberében az egyébként jórészt korszerű és megfelelő karbantartással még sokáig gazdaságosan működtethető kocsik alig több mint fele került ki a forgalomba.
További részleteket itt olvashat róla:
Tárolóvágányokon rohadnak a legjobb vasúti kocsik
"Sorozatgyártásban az új IC+ kocsik", "19 új emeletes motorvonat érkezik", "Már 123 Flirt motorvonata van a MÁV-START-nak" - az elmúlt néhány év járműbeszerzésekről szóló híreit nézegetve úgy érezhetjük, hogy sínen van a magyar vasút. Ám mindeközben számos olyan esettel találkozni, amikor...