Lázár János kifarolna minden idők legdrágább közlekedési beruházásából

Lázár János kifarolna minden idők legdrágább közlekedési beruházásából

A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti, 44 kilométeres szakasz 400 milliárd forintunkba kerülne. Mivel az államkasszát szinte teljesen kisöpörték, gyanús, hogy az autópálya-beruházásként beharangozott gyorsforgalmi fejlesztésből semmi sem lesz.

Meglepő kijelentést tett Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki csütörtökön Nagykanizsán kampányolt – írja a Világgazdaság. Lázár azt mondta:

„a magyar kormánynak Zalaegerszeg és Nagykanizsa egyformán fontos, ugyanakkor a zalaegerszegieknek is támogatniuk kell Nagykanizsa fejlesztését.”

A kormányban jelenleg két nagy projekten dolgoznak: az egyik a déli elkerülő tervezése, ami fölött maga Lázár bábáskodik, a másik pedig Zalaegerszeg bekötése a gyorsforgalmi hálózatba. A portál a miniszter szavaiból arra következtetett, hogy utóbbi lekerült a kormány napirendjéről.

Az ország legdrágább autópályája fél évet élt

Lázár János arra kérte a zalaegerszegieket, hogy értsék meg, a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb út Zalaegerszegről Budapestre Nagykanizsán át vezet, majd hozzátette: „Én ezt támogatom és ezt tartom elsőként megvalósíthatónak”. Vagyis ez a 74-es út négysávosítását, és nem a 76-ost jelenti, az utóbbit akkor fogják megvalósítani,

„ha még több pénzünk lesz”. Mert erre most pont nincs.

A portál emlékeztet: a miniszter fél évvel ezelőtt, tavaly decemberben a Zala vármegyei Fenékpusztán harangozta be a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítését, azaz Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os beruházást. Ezt a tervet vélhetően elvetette a szaktárca, olcsóbb megoldást keresnének.

50 kilométerrel több lett, maradhat?

A hírnek legkevésbé a zalaegerszegiek örülhetnek, ugyanis aki Budapestre tartana, annak 48-50 kilométeres kerülőt jelent Nagykanizsa érintése – mutat rá a portál. Másrészről viszont

a 44 kilométer hosszúságú, a miniszter szerint is minden idők legdrágább közlekedési beruházásának nevezett fejlesztés 400 milliárd forintunkba kerülne nekünk, magyar adófizetőknek.

Ezt pedig mostani állapotában biztosan nem engedhet meg magának az államkassza.

Ha az eredeti terveket valósítanák meg, akkor az M76-os lenne az eddigi legdrágább gyorsforgalmi Magyarországon, a 9,2 milliárd forintos fajlagos költség még az M6-os autópályán is túltenne.

Ez utóbbi 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.

Csigalassan haladnak kilométerről kilométerre

Az M76-os első szakaszát az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között 2020 októberében adták át. 2022 márciusában az M76-os út új, közel három kilométeres szakasza is elkészült, ezzel a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból összesen 8,6 kilométert tudtak le. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti, 44 kilométeres szakaszra még egy ideig várni kell.

(Címlapkép: MTI/Soós Lajos)