Emlékezetes, Orbán Viktor 2014. október 7-én a következő választásra autópályát ígért Békéscsabának, Lázár Jánosnak pedig "fővesztést", ha ez nem jön össze.
"Itt van velem Lázár János miniszter úr. Kivertem belőle az esküt, és mondtam, a feje van rajta, hogy amikor a következő választásra eljövök ide Békéscsabára, az M44-es úton jöjjek"
- mondta Orbán a mindent megígérő országjárásának békéscsabai állomásán.
Az út viszont csak nem akar elkészülni. Sőt, a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint Békéscsabát leghamarabb valamikor 2022-ben fogja csak elérni.
Véletlen lenne?
Legutóbb arról kellett beszámolnunk, hogy a már hivatkozott Lázár János helyettese, Csepreghy Nándor államtitkár (Miniszterelnökség) mondott le egy sajtótájékoztatót, amelyet a Modern Városok Program (MVP) keretében hirdettek meg. Meglepő volt, mert ezen a sajtóeseményen jelentette volna be az államtitkár, hogy MVP-forrásból milliárdokkal támogat a kormány két fejlesztést a városban. Az ilyen kampányszagú események pedig fontosak a közelgő választások miatt az Orbán-kormány számára.
De egy nappal a meghirdetett időpont előtt a tájékoztatót mégis lefújták - a szűkszavú indoklás szerint Csepreghynek más irányú elfoglaltsága támadt.
Azonban úgy értesültünk, hogy a ceremónia elmaradásának egészen más oka volt, még pedig az, hogy a békéscsabai Fidesz néhány nappal korábban kihúzta a gyufát Orbán Viktornál. Pontosabban a Hanó Miklós (helyi elnök, gazdasági alpolgármester) - Simonka György (országgyűlési képviselő) páros.
Hanó vezetésével ugyanis a helyi fideszesek kész helyzet elé állították a kormánypárt elnökét azzal, hogy nyilvánosan megnevezték, kit is akarnak 2018-ban országgyűlési képviselőjelöltnek (Herczeg Tamás). Csakhogy az indulásról jobb szeret Orbán Viktor dönteni - akkora balhé támadt a partizánakcióból, hogy információink szerint Hanót felrendelték a háromnapos velencei frakcióülésre is.
Majd a Simonka elintézi
Nem intézte el. Pedig fel is kérték rá, ami szintén rendkívül jól mutatja, hogy a mentelmi jogért egymással küzdő fideszes érdekcsoportok harcát végül a helyiek szenvedik el.
Történt ugyanis, hogy 2015. december 4-én a kormánypárt békéscsabai önkormányzati frakciója Hanó vezetésével Simonka Györgyöt kérte fel, hogy képviselje Békéscsaba érdekeit az M44 gyorsforgalmi út kialakítása során. Holott a térség parlamenti képviselője egy másik fideszes képviselő, Vantara Gyula (Békés 1.), aki nem mellesleg a megyei fejlesztési biztos is, és bár Simonkának vannak üzleti érdekeltségei a megyeszékhelyen, a gyanús ügyei miatt elhíresült politikus a dél-békési 4-es számú választókörzetből került a törvényhozásba. (Hogy 2018-ban elindulhat-e a mandátumért, az még kérdéses, ugyanakkor ő folytatná a megkezdett munkát).
Mindenesetre Simonka M44-es körüli megjelenését nem fogadta mindenki kitörő örömmel - a jobbikos önkormányzati képviselő, Kocziha Tünde már évekkel ezelőtt figyelmeztetett arra, hogy
a fideszes politikus alkalmatlan erre a feladatra, és amúgy sincs semmi köze Békéscsabához.
Úgy tűnik az idő végül őt igazolta: a Békéscsaba és Kecskemét közötti mintegy 120 kilométeres autópályának az ígéret szerint tehát 2018-ig el kellett volna elkészülnie, a most megjelent kormányhatározat értelmében viszont ebből nem lesz semmi. Az összesen 327 milliárd forintocskába kerülő pálya 61 kilométeres első szakasza már készül, ám a potom 144 milliárdos beruházás nem ér el Békéscsabáig, csak Tiszakürtig, vagyis Lázár Jánosnak valóban fájhat a fője.
A három szakaszra bontott tenderen régi ismerősök köszönnek vissza:
Az első ütemet Mészáros Lőrinc üzlettársának érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. konzorciuma építi 56,5 milliárd forintért, a második ütemet (Kunszentmárton-Csabacsűd között) az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. – Swietelsky Magyarország Kft.- Soltút Kft.- A-Híd Zrt. konzorciuma 43,98 milliárd forintért, a harmadik szakaszt pedig (Csabacsűd-Kondoros között): ismét a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. konzorciuma 45,2 milliárd forintért.Lázár János feje most aztán fájhat a békési párttársai miatt.