Megint összeköthetik a kettes metrót a HÉV-vel

 
A kettes metró és a gödllői HÉV összekötése is szerepel a Fővárosi Közgyűlés kedden megtárgyalandó javaslatai között. A beruházás több mint 300 milliárd forintba került az ötszáz oldalas megvalósíthatósági tanulmány szerint, mivel a HÉV pályáját fel kell újítani, illetve helyenként új nyomvonalra kell helyezni, valamint új, hibrid szerelvényeket kell vásárolni.
 
A Nol.hu cikke szerint így a metró az Örs vezér térig járna, ahonnan HÉV menne Cinkotáig, Kerepesre, Csömörre és Gödöllőre. Az Örs vezér terét is rendesen átépítenék: a meglévő BKV-épületet lebontanák, a kőbányai oldalra új buszvégállomás épülne, a HÉV-állomás és a zuglói oldali buszvégállomás megszűnne, a metró és a HÉV pedig egy zárt állomásban találkoznának.
 
A HÉV és a metró összekötése bruttó 306 milliárd forintba kerülne, és a beruházás részeként még új szerelvényeket is kéne venni nagyjából 60 milliárdért.
 
A fejlesztés révén egy egész agglomerációs térség, valamint Budapest keleti területe nagy részének gyors és átszállásmentes kapcsolatot tud majd biztosítani. 
 
Régóta tervezik a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítását is. Jelenleg a XVII . kerület területének mindössze 25 százaléka közelíthető meg a belvárosból 45 percen belül, míg a HÉV-metrószárnyvonal kiépítésével ez az arány 45 százalékra változna. Az elképzelés szerint a rákoskeresztúri szárnyvonal Rákosfalvánál, a Körvasútnál ágazna ki az akkorra már összekötött M2-es metró és a H8-as HÉV nyomvonalából. A BKK honlapján található korábbi tervek szerint a „kiágazás” innen többnyire a felszínen vezetne egészen Akadémia-újtelepig, ahonnan föld alatt futna tovább. A XVII . kerületben 4 állomás megépítése indokolt. Rákoskeresztúr városközponttól a menetidő a belváros felé a jelenlegi 35 percről 23 percre csökkenne. A H8-as HÉV-vonal rekonstrukciójának tervei úgy készültek el, hogy a megújult pálya lehetővé tegye a rákoskeresztúri szárnyvonal későbbi megépítését is.
 
A terv szerint új megálló épülne Rákosfalván, a Körvasútnál, Sashalmon és Mátyásföldön. Cinkotán, Kistarcsán pedig bővítenék a megállókat. Gödöllő és az M31-es autópálya között teljesen új vonalon haladna a HÉV. A jelenlegi metrókocsik mellé biztos, hogy be kéne szerezni 48 darab 144 kocsis hibrid, tehát vonatként és metróként is közlekedni képes egyterű szerelvényt. A jelenleg használt Alstromok közül viszont feleslegessé válna tíz darab, ezeket áthelyeznék a négyes és a hármas vonalra, vagy eladnák.
 
A fejlesztéssel érintett területen 130 ezer ember él, közülük napi körülbelül 40 ezer utasnak érezhetően csökkenni fog az az idő, amit eddig utazással töltött, és a szolgáltatás színvonala is javulni fog. A fejlesztés Budapest második legforgalmasabb elővárosi tengelyét érintené: az összes napi utazás száma egy irányban körülbelül 73 ezer fő, ami a teljes budapesti agglomerációs forgalom 12 százalékát teszi ki - olvasható a megvalósíthatósági tanulmányban.
 
A metró és a HÉV összekötésével Budapest számos városrésze felé lehetne átszállás nélkül utazni. A H8-as HÉV vonalán a követési idő csökken, az Örs vezér téri átszállást is számítva 15 percet csökkenne a menetidő Gödöllő és a Déli pályaudvar között. A menetidők jellemzően körülbelül 30 százalékkal csökkennének. A tanulmány szerint a fejlesztés miatt az autóforgalom is csökkenhet.