A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása szerint a teljes Fidesz-közeli médiabirodalom, a közszolgálati csatornákkal együtt a hír- és közéleti szegmens 77,8 százalékát teszi ki - írja az Átlátszó. Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a koncentráció mérésére sokféle módszertan létezik és nincs konszenzus arról, hogy melyik a legjobb.
Kevés olyan hírszolgáltató van, amely kizárólag politikai-közéleti tájékoztatási céllal működik, plusz a szélesebb portfóliójú vállalatok kiadnak például szórakoztató kiadványokat is. Magyarországon ráadásul különösen nehéz tisztázni a tulajdonosi viszonyokat és nem létezik olyan adatbázis sem, amely minden médiumra kiterjedő közönségelérési méréseket végez.
Miket számoltak bele?
- politikai napi- és hetilapok, megyei lapok, bulvár napilapok, valamint az ingyenes Lokált
- rádiók: országos kereskedelmi rádió (Retro), a de facto országos Rádió1 hálózatot, és három ismert politikai talk rádiót: Klubrádió, InfoRádió, KarcFM - utóbbiak nem országos elérésűek
- televíziók: RTL Klub, TV2, ATV, Hír TV, Echo TV
- az online piacról a négy nagyot vették figyelembe: Index, Origo, 24.hu, 444.hu (a hvg.hu-t a nyomtatott HVG brandhez sorolták)
A 2018-as adatok hiányában egyelőre csak a 2017-es számokkal tudtak dolgozni, de május végéig elérhetővé kell tenni a tavalyi pénzügyi beszámolókat is, nagyságrendi változás valószínűleg nem lesz.
Az elemzésben nem vették figyelembe a megyei lapok kivételével a helyi médiumokat, pedig azok jellemzően önkormányzati tulajdonban vannak és szintén a központi propagandát terjesztik.