Fliegauf Bencéhez a teltházas vetítés után sokan könnyes szemmel mentek oda, és ismeretlenül is elkezdték mesélni gyermekkori traumáikat, mert "ismerősnek tekintettek engem, miután megnézték a filmet" - mondta az MTI-nek a Liliom ösvény rendezője. Fliegauf legújabb filmje ugyanis az anya-gyerek kapcsolattal és a múlt feldolgozásával foglalkozik. "Hátborzongató, hogy traumák össze is tudnak kötni embereket, nemcsak szétválasztani" - mondta a rendező. Pedig nem erre a fogadtatásra számított, mert úgy érezte, hogy a Liliom ösvény nehéz és erős rétegezettségű szerzői film, amely "vagy bejön valakinek, vagy nem".
És bejött.
A premier tapasztalata alapján azonban úgy tűnik, hogy a film kommunikál a nézővel, és akit elér, azt nagyon mélyen meg is érinti. A Liliom ösvény nem a nagyjátékfilmes mezőnyben, hanem a formabontó, kísérleti filmalkotások világszerte egyik legfontosabb platformján, a Berlinale Forum nevű szekciójában szerepel, ahol korábban Fliegauf Rengeteg és Dealer című filmjeit is bemutatták.
Muhi András Pires, a koproducer elmondta, hogy a Liliom ösvény a nagy sikerű premier alapján "megtalálta a helyét" a Forum szekcióban. A filmnek nemzetközi forgalmazót is találtak a Berlinalén, a Film Boutique nevű német céget, és igen sok fesztiválmeghívást kaptak. "Ennyi helyre nem is tudjuk elküldeni a filmet, válogatnunk kell majd" - mondta Muhi András Pires.
Magyarországon áprilisban mutatják be a Liliom ösvényt, amely egyben a budapesti Titanic Nemzetközi Filmfesztivál nyitófilmje lesz.
A film főszerepeiben Stefanovics Angéla és a nyolcéves Sótonyi Bálint látható. A Duna holtágán és a budai hegyekben forgatott alkotás operatőre Lovasi Zoltán, akivel Fliegauf Bence első mozifilmje, a 2003-ban készült Rengeteg óta alkot együtt rendszeresen.
Bucsi Réka megint kedvenc
Bucsi Réka legújabb animációs filmje, a LOVE is nagy sikert aratott. Szintén teltházas vetítésen mutatták be a 14 perces rövidfilmet, amely valamikor a jövőben, a jelenben vagy régen, egy messzi-messzi galaxisban játszódik, amelynek egyik bolygójára becsapódik egy zöld üstökös, és minden megváltozik. A munka három fejezetre tagolódik, amelyek sorrendben a vágyakozás, a szerelem és a magány címet viselik, és különböző teremtmények átváltozásán keresztül mutatják be ezen érzések hatását.
"A love szó annyira ismert, hogy már nem is szó, hanem kép, ezt mutatja, hogy a betűsor jelentését az is érti, aki nem tud olvasni" - mondta a vetítés után tartott rövid beszélgetésen Bucsi Réka. Hozzátette, hogy alkotásával egy közeget, atmoszférát akart teremteni, amely át tudja adni a szerelem folyamatának érzéseit párbeszédek és karakterek nélkül, az "anyag változása" révén.
Elmondta, hogy eddigi munkáihoz klasszikus zeneműveket alkalmazott, így most először dolgozott együtt zeneszerzővel, mégpedig David Kamp német hangtervező-zeneszerzővel. Egy kérdésre válaszolva pedig azt is elárulta, hogy nemcsak a LOVE készítése idején volt szerelmes, hanem mindig az.
Bucsi Réka előző, Symphony No.42 című rajzanimációja is a Berlinalén debütált. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) animáció tanszékén készített diplomamunka a 2014-es berlini szemle után több mint 50 nemzetközi fesztiválon aratott sikert, beválogatták a tavalyi Sundance Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába is, és bejutott a legjobb kilenc rövid animációs film közé, amelyek közül végül a kategória Oscar-jelöltjeit kiválasztották.
Zárójel
A Berlinale a világ legnagyobb filmes közönségfesztiválja, a cannes-i és a velencei mellett a legjelentősebb az A-kategóriás mustrák sorában. Idén a fent említett két magyar alkotást hívták meg. A fesztivál február 21-ig tart.