Korábban a cég „túlnyerése”, most a viszont a kizárása miatt mérlegelik a büntetést – írja vg.hu.
Néhány éve még a Közgép tarolt a közbeszerzési pályázatokon. Annyit nyert, hogy ez már Brüsszelben is feltűnt, ezért koncentrációvizsgálattal igyekezett tisztázni az Európai Bizottság, valóban mindent rendben visz-e a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó társaság. Végül azonban nem nyert bizonyítást a Közgép túlsúlya. Akkor így elmaradt a bírság, ám most úgy tűnik, fordul a kocka.
A bíróság ugyanis nemrég jogerősen kimondta, hogy a Közgépet tavaly nyáron jogszerűtlenül zárta ki a Közbeszerzési Hatóság a közpénzes pályázatokból. Simicska cégét hamis adatszolgáltatással vádolták a győr–gönyűi kikötőfejlesztésre beadott ajánlatban, ám ez nem nyert bizonyítást. Ezért az Európai Bizottság már korábban javaslatot tett az adott projekt támogatási összegének 25 százalékának, nagyjából 1,6 milliárd forintnak a visszafizetésére. Ez azonban csak aprópénz ahhoz képest, amekkora bírság jöhet még.
Mivel a Közgép kizárása „jogellenes korlátozó feltételnek” tekinthető, és így más közbeszerzési pályázatokon sem indulhatott el, ezért az Európai Bizottság a Világgazdaság információi szerint akár 25 százalékos átalánybírságot is kiszabhat. Ez a 2014 és 2020 közötti finanszírozási ciklus IKOP és KEHOP keretét érintené, mely 2377 milliárd forint, amiből egy évre átlagosan 340 milliárd jut. Ennek a 25 százaléka tehát mintegy 86 milliárd forint lehetne a büntetés, a bírság azonban 100 százalék is lehet a durva versenykorlátozás miatt. A Közgép ráadásul perelhetne az elmaradt bevételeiért. A Világgazdaság megkeresésére a cég azt nyilatkozta, hogy egyelőre nem adtak be keresetet az ügyben.
Egy azonban már most is világosan látszik, Orbán Viktor nagyon elszámolta háborúja árát, amit az ország fizethet majd meg. Már csak az a kérdés, hogy mekkora lesz a cech.