Céges szinten körvonalazódtak már a 2019-es béremelési igények, és a Magyar Szakszervezeti Szövetség kezdeményezte a Közszolgálati Vállaltok Konzultációs Fórumának (KVKF) összehívását a bérek és a cafeteria ügyében. Két számjegyű bérfejlesztésben gondolkodnak, a különböző ágazatokban átlagosan többnyire a plusz 15 százalékot lőtték be bérelvárásként a jövő évre - írja a 24.hu.
Még csak a pozíciók rögzítése folyik, de Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke szerint lehetnek problémák vállalati szinten, például a villamosenergia-iparban, mert ezt a szektort különösen sújtja, hogy a cafeterialemek döntő többsége bérként adózna jövőre. Ha a cégek nem kompenzálják az adóváltozást, az nettóban veszteség a dolgozóknak.
A szakszervezetek szeretnék elérni, hogy a cafeteria miatt ne érje veszteség a dolgozókat, és még bérfejlesztés is legyen, két számjegyű.
Sztrájkhelyzet akkor állhat elő, ha nem tudnak megegyezni a felek, ha bebetonozódnak az álláspontok. Nem zárná ki ezt sem Kordás, de itt még nem tartanak, novemberben és decemberben tárgyalnak legközelebb a VKF-en.
Már így is óriási a munkaerőhiány
A Vasutasok Szakszervezete is 15 százalékos béremelést lát indokoltnak jövőre. Náluk a hároméves bérmegállapodásuk alapján összesen 30 százalékos emelést lőttek be 2017-2019-re, ebből már 25 százalék teljesült, tehát jövőre a korábbi megállapodás alapján csak 5 százalék maradna. Ezt szeretnék most felülírni, szintén egy többéves megállapodás formájában, mondta a 24.hu-nak Meleg János elnök.
Szerintük ha a megindult bérfelzárkóztatás nem folytatódik, ha továbbra is a nemzetgazdasági átlag alatt marad a vasutasok fizetése, akkor a létszámhiány tovább nőhet.
A BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) 15 százalékos emelést javasolt, és semmiképpen nem szeretnék, ha a tavalyi 12 százalék megismétlődne, mondta a portálnaknak Naszályi Gábor elnök. Szerint csak mézesmadzag a buszokon is hirdetett bruttó 400-450 ezer forintos fizetés.
További részleteket a 24.hu cikkében olvashat.