Nem borult meg a fővárosi taxis piac a júliusi tarifaemelés hatására, az utazóközönség elfogadta, hogy 10-12 százalékkal nőttek a díjak a hónap elején. Az alapdíj 450 forintról 700 forintra emelkedett és 280 forinrtól 300 forint/kilométerre a viteldíj. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az Mfor-nak elmondta, hogy az első tapasztalatok szerint nem változtak érdemben az utazási szokások, de az egyes taxitársaságoknál eltérő hatással volt a bevételekre a tarifák emelése.
Metál Zoltán tud olyan cégről, ahol 4-5 százalékkal apadtak a bevételek az elmúlt hetekben, de olyanról is, ahol közel 20 százalékkal nőttek. Cégnév említése nélkül megemlítette, hogy a bevételek elsősorban a nagyobb méretű vállalkozásoknál csapódnak le, mert ott nagyobb eséllyel tudják kielégíteni az utasok igényeit. Megjegyezte, hogy a budapesti piacon évekkel ezelőtt elindult egy fúziós folyamat, amely a következő időszakban folytatódni fog.
Nem nehéz kitalálni, kire gondolhat a taxis szövetség elnöke. A Főtaxi egyre nagyobb szeletet hasít ki a fővárosi piacból, és piaci pletykák szerint valóban nem ért még véget a cég terjeszkedése - írja a portál.
Állítólag tisztulni fog a szakma
Metál Zoltán szerint az idei évről szóló bevallásokban már tükröződni fog a tarifaemelés hatása: mint mondta "tisztulni fog a bevallási kötelezettség". Ezzel vélhetően arra utalt, hogy több jövedelmet fognak bevallani a taxisok, kevésbé lesznek érdekeltek a bevételek eltitkolásában.
A tarifák emelése mellett kiadásaik is keletkeztek a személyfuvarozóknak júliusban. Az autók ajtóit újra kellett (azért, mert kiharcolták a magasabb tarifát - a szerk) matricázni, amiért 5-6 ezer forintot kértek el a fóliázással foglalkozó cégek. Az autó belső terében, például a műszerfalon elhelyezett matricákat ingyenesen - vagyis közpénzből - biztosította a Budapesti Közút.
Ennél komolyabb tételt jelentene, ha a taxisoknak a nyugta mellett mérési bizonylatot - rajta egyebek mellett az utazás kezdő és végső időpontjával - is adniuk kellene az utasnak a fuvar végeztével. Ezzel a papírral lehetne reklamálni - érvényesíteni a fogyasztói jogokat - amennyiben az utas valamiért nem elégedett a szolgáltatással.
Erről egy kormányrendelet készül, és a taxis szövetség azt szeretné elérni, hogy az ehhez szükséges készülékenkénti szoftvermódosítás költségét valamilyen módon az állam állja.
Összességében mintegy 300 millió forintról van szó, amit vagy direkt támogatásként, vagy az adóból leírható költségként lehetne elszámolni, vagy akár a gépek beszerelését végző szervizeknek juttatott támogatásként, ezt a kormánynak kell eldöntenie - mondja Metál Zoltán. A tervezet jelenleg közigazgatási egyeztetésen van, a szövetség várja a kormány válaszát a felvetésükre.