Az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának fideszes többsége hétfőn elutasította a Jobbiknak azt a határozati javaslatát, mely az üzemanyagárak hosszú távú csökkentését eredményezhette volna. Az indítvány egyrészt az üzemanyagok hatósági árának maximalizálását nem a jelenlegi, egységesen 480 forintban, hanem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) novemberre közzétett – a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatosan alkalmazható – áron javasolta. (A személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint ezt a három legnagyobb forgalmat bonyolító belföldi üzemanyag-forgalmazó cég október 1-jei árai átlagának 1 forinttal növelt összege.)
Ez ugyan részben megvalósult, a kormányzat három hónapra 480 forintban rögzítette a 95-ös oktánszámú benzin, valamint a normál dízelolaj árplafonját, azonban egy ilyen radikális baloldali gazdaságpolitikai lépés egy piacgazdaságban hosszú távon – különösen állami kompenzáció nélkül – fenntarthatatlan.
Az indítvány másik része ezért a hosszú távú megoldásra törekedett. Ebben az Országgyűlés arra szólította volna fel a kormányt, hogy
Mint arról lapunk is beszámolt, jelenleg a benzint 120, a gázolajat 110,35 forint jövedéki adó terheli literenként. „Köszönhetően” az egyre inkább elértéktelenedő forintnak, ez már jelenleg is az alatt a szint alatt van, amit az uniós szerződésekben Magyarország vállalt (1000 literenként 359, illetve 330 euró).
Az Európa-csúcsot jelentő 27 százalékos általános forgalmi adócsökkentése nemcsak a Jobbik politikusainak jutott eszébe. A KDNP európai párttársának, a CSU-nak az elnöke, Markus Söder bajor miniszterelnök azt vetette fel,
A jelenlegi uniós irányelv azonban főszabályként azt írja elő, az üzemanyagok után minden tagállamban a normál áfát kell megfizetni. Az uniós jog azonban lehetőséget ad arra, hogy egyes tagállamok az Európai Bizottság határozata alapján eltérjenek a szabályoktól.
Mint azt lapunk kiszámolta, a jövedéki adó felfüggesztésével, valamint a lehető legkedvezményesebb, 5 százalékos áfakulcs alkalmazásával egy liter benzin ára 292, míg egy liter gázolaj ára 311 forintra lenne csökkenthető.
Mennyibe kerülne az üzemanyag, ha Orbánék komolyan gondolnák a szabadságharcot?
Hetek óta része a hazai - és nemzetközi - közbeszédnek a magas üzemanyagár. Portálunk a közelmúltban bemutatta, milyen piaci és jogszabályi előírások által előírt tételekből áll össze az az összeg, ami végül kiadja az immár félezer forintra rúgó literenkénti összeget.
Potocskáné Kőrösi Anita, a Gazdasági Bizottság jobbikos tagja lapunknak azt mondta, a testület hétfői ülésén az ellenzéki képviselők ugyan támogatták az ellenzéki párt határozati javaslatát, de a fideszesek nem, így az üzemanyagok árcsökkenését célzó indítványukat nem vette napirendre a plénum. A döntésben tulajdonképpen semmi meglepő nincs, Dudás Róbertnek, a Jobbik képviselőjének napirend előtti felszólalására Tállai András pénzügyminisztériumi államtitkár korábban gyakorlatilag ugyanazt az elutasító választ adta.