A Fidesz által leadott elszámolásban ugyanis az áll, hogy a párt 35,68 milliót költött plakátkampányra, így nem lépte át a törvény által meghatározott keretet, a számlák szerint viszont ennél jóval többet, 98,2 millió forintot fizetett ki erre a célra.
Az Állami Számvevőszék a mai napon terjedelmes közleményt adott ki, melyben jelzi: minden esetben a hatályos törvényi előírások szerint ellenőrzi a kampánypénzek elszámolását. Felhívják ugyanakkor a figyelmet arra, amire már 2011-ben is figyelmeztettek:
"az ÁSZ ellenőrzési hatásköre a hiányos jogszabályi háttér miatt korlátozott, ellenőrzési jogosultsága csak a jelölő szervezetek elszámolásainak ellenőrzésére terjed ki".
Azaz csak azt tudják ellenőrizni, amit a pártok leadtak számukra.
Az ÁSZ 2011-ben arra figyelmeztetett, hogy "a kampányráfordítások nyilvánosságát, a magánszektor támogató szerepének megismerését korlátozta az a jogszabályi hiányosság, miszerint a kampány célú reklámok, plakátok kiadóit nem terheli sem az Országos Választási Bizottság, sem a jelölőszervezet felé bejelentési kötelezettség, a finanszírozók, a megjelentetett példányszámok, a reklámanyagok mérete és értéke tekintetében. Mind a közvélemény, mind pedig az ellenőrzést végző ÁSZ számára is ismeretlenek maradnak az utcán és a médiában megjelent hirdetések finanszírozására vonatkozó információk, amennyiben azok nem jelennek meg a jelölőszervezet nyilvántartásában. Mindezek megerősítik a választási eljárásról szóló törvény módosításának szükségességét."
Az ÁSZ megjegyzi: egy 2013-as törvénymódosítás miatt a 2014-es választás már új rendszerben zajlott, a médiatörvény rendelkezése alapján például a sajtótermékneknek a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül el kellett juttatniuk hirdetési szolgáltatásaik árjegyzékét az ÁSZ részére, így a médiában megjelent hirdetéseket részletesebben is ellenőrizni lehetett.
Az ÁSZ a közelmúltban felvetette a plakátpiac esetében is hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását, amelyet az Országgyűlés nem fogadott el.