Harminc éve indult a Fenyő-Gyárfás háború egyik csatatere

Nap-kelte
A Nap-kelte 2002-ben.
MTI/Illyés Tibor

1989-ben, önálló csatorna híján közszolgálati felületen kezdett sugározni a Nap TV. A Nap-kelte című reggeli műsort 1989. augusztus 19-én küldték először adásba. Maga a televízió viszont nem csak erről, hanem az érte zajlott médiaháborúról is híressé vált.

A Nap-Kelte érkezése a magyar televíziózásba:

A Nap TV az első magyar kereskedelmi televízió volt, Székely Ferenc alapította, ezekben az időkben Gyárfás még a Sport Plusz lappal volt elfoglalva, amit tulajdonolt is. A Sport Plusz egyébként ma is működik, érdemes néha egy-egy példányát megvenni, igazi időutazás a sportrajongóknak a régi stílus, de néha nem tudom eldönteni, hogy komolyan gondolják-e, amit írnak. 

A későbbi sportvezető az akkori hírek szerint le akarta igazolni Havas Henriket az újsághoz, utóbbi a Nap TV-nél dolgozott, Gyárfásnak így megvolt a kapcsolata a televízióhoz, ahol az első két sztárriporter Havas Henrik és Forró Tamás voltak.

Gyárfás először csak sportrovatot szeretett volna indítani a Nap TV-n, viszont amint eljutott hozzá a hír, hogy anyagi nehézségei vannak a csatornának, segítséget ajánlott. A barter úgy szólt, hogy Gyárfás beszáll a finanszírozásba, cserébe ő értékesítheti a reklámidőt és a gyártócégben tulajdonrészt kap.

Gyárfás a hozzájárulása arányában többségi tulajdonrészt szerzett a Nap TV-ben, Bodnár Györggyel közösen, aki a Sport Plusznál is partnere volt.

Gyárfás
A sportriporter Gyárfás Tamás 1980-ban.
Wikipedia

A televízióra viszont szemet vetett Fenyő János médiavállalkozó és Princz Gábor, a Postabank akkori elnöke is. 1990-re a Postabank bekerült a tulajdonosi körbe, de egy belvárosi étterem bérleti jogáért kivonultak a Nap TV-ből.

A jelentősebb konfliktus inkább Fenyő és Gyárfás között alakult ki, ami 1997-re már odáig fajult, hogy a politika legfelsőbb szintjeinek kellett tűzoltóként viselkednie. Horn Gyula miniszterelnök és Kuncze Gábor belügyminiszter is próbálta nyugtatni a kedélyeket.

Fenyő megvásárolta a Stáb Rt.-t, aminek résztulajdona volt a Nap TV-ben, a háború nem feltétlenül ezért az önálló csatorna nélküli televízióért zajlott, a vállalkozók igyekeztek jó pozícióba kerülni a közszolgálati médium esetleges privatizálásánál és a magyar kereskedelmi televíziózás születésénél.

A többi pedig már történelem, Fenyőt 1998-ban meggyilkolták, Gyárfás neve azonnal felmerült megbízóként, de azt állította, hogy addigra már rendezték nézeteltéréseiket.

A nyomozás a közelmúltban újraindult és vádemelés történt:

Vádemelés Gyárfás ellen: felbujtóként, előre kitervelten elkövetett emberölés

Felbujtóként, előre kitervelten elkövetett emberölés bűntette miatt vádat emelt Gyárfás Tamás ellen a Fővárosi Főügyészség - közölte a főügyészség kedden az MTI-vel. A vádirat szerint Gyárfás Tamás, aki az 1990-es évek meghatározó jelentőségű médiavállalkozója volt, és a sértett, Fenyő János között az "1990-es évek közepétől üzleti vita, hatalmi harc és ezekből fakadóan erős személyes ellentét alakult ki".

Ejtette őket a köztévé

Orbán Viktor és a Fidesz első választási győzelme rosszul érintette a csatornát, az MTV szakított velük, de Gyárfás nem esett kétségbe, a TV3 csődjéig náluk sugároztak, majd az ATV-hez kerültek. Gyárfás ekkoriban vált száz százalékos tulajdonossá, a társak eladták részeiket, mert nem látták a potenciált a műsorok kisebb adókra való költöztetésében.

A Nap TV viszont olyannyira nem halt meg, hogy 2002-ben, a Fidesz veresége után újra a köztelevízión találkozhattak az adásokkal a nézők.

Orbán Viktor itt még szívesen nyilatkozott a Nap TV-nek, igazi kordokumentum:

Orbánék háborúja nem ért véget, 2007-re ellenzékből bojkottot hirdettek. A hivatalos indoklás szerint a Nap TV elfogultsága miatt, a kevésbé hivatalos alapján inkább azért, mert szerintük Gyárfás ki akarta ütni Schmitt Pált a MOB elnöki székéből, ami nagyon nem tetszett a Fidesznek. 2007. szeptember 8-án, a MOB rendkívüli ülésén meg is próbálták leváltani a későbbi köztársasági elnököt, sikertelenül.

2009-ben gyakorlatilag már csak a Fidesz győzelmének mértéke volt a kérdés a 2010-es választásokon, a hatalomváltás szele átjárta az országot, ebben az évben újra kitették Gyárfásékat a köztévéből.

2009-ben még mindig volt kapaszkodója a Nap TV-nek, a remény neve Story TV volt, de két héttel az indulás előtt a menedzsment kifarolt Gyárfásék befogadása mögül, ami az első magyar, ugyan saját csatorna nélküli, kereskedelmi televízió végét jelentette.

Voltak erős pillanatok

Nem csak maga a Nap TV és a Nap-kelte, de a műsor néhány pillanata is bekerült a magyar televíziózás történelemkönyveibe.

A magyar foci már akkor is nagyot ment, épp Mészöly Kálmán sorolta, hogy szinte mindenkitől kikaptak, aki éppen arra járt, mire Gyárfás közbevetette, hogy rövidebb lett volna azon csapatok névsorát ismertetni, akiket megvertek.

Mészölytől jött a menetrendszerű kiakadás:

Előfordult, hogy a stúdióhoz érkeztek a rendőrök az egyik interjúalanyért:

Az egyik személyes kedvenc, a zsebből előkerülő szelet kenyér:

 

sss
2019. szeptember 16. | 12:13
Kubatov-lista
sss
2019. szeptember 16. | 09:50
Forint
sss
2019. szeptember 16. | 12:13
Kubatov-lista
sss
2019. szeptember 16. | 09:50
Forint
Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Nagy Béla Ádám

Friss