A Lánchíd helyzete olyan, mint az elmúlt 30 évünk

Lánchíd
A Széchenyi Lánchíd a magyar főváros egyik jelképe

A Jobbik alelnökét kérdezte portálunk, hogyan értékeli azt, hogy a Lánchíd felújítása közel 9 éve húzódik már. Z. Kárpát Dániel kifejtette: a Lánchíd helyzete hasonló az elmúlt 30 év sok tünetéhez.

Azt viszont látnunk kell, hogy Tarlós István, Budapest volt főpolgármesterének regnálása alatt lényegében a tervezgetésen és az íróasztal kommandón kívül nem történt egy kapavágás sem az ügyben

– mondta.

Hozzátette, néhány hónappal az új főpolgármester pozíciójának átvételét követően már megjelentek az első hangok a híd felújításának hiányával kapcsolatban. A politikus úgy véli, a kormány dolga lenne, hogy a nemzetstratégiai beruházások esetén biztosítsa a forrásokat, s a jogszabályi háttér és egyebek kidolgozása tekintetében is a kormánynál pattog a labda, ehhez pedig a fővárosnak is hozzá kell tennie a saját részét.

Ne legyünk ugyanakkor inkorrektek: néhány hónap regnálást követően ne várjuk el egy évtizedes mulasztás teljesítését a főpolgármestertől és a vezetéstől

- fejtette ki. 

Folyamatosak az ellenőrzések

Szőke Gábor, a Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója július 17-én sajtótájékoztatón ismertette a híd állapotát és a Közút tevékenységét. Az emblematikus hídnak nem csak keletkezése kalandos, hanem utóélete is az elmúlt 9 év távlatából. Utolsó felújítását 1988-ra datáljuk, ami a felületi bevonat javítását jelentette. A Közút Zrt. a Fővárosi Önkormányzat megbízásából látja el a Duna-hidak kezelési, üzemeltetési feladatait, ennek keretében mindegyik, folyót átszelő építményen hídmesteri szolgálatot működtet, csakúgy, mint a Lánchíd esetében.

A vezérigazgató kifejtette, a Közút 2011-ben végzett fővizsgálatában már látni lehetett, s a szakemberek jelezték is, hogy a híd acélszerkezete igen elkorrodálódott, az útpálya- és a járdaszerkezetek vasbeton elemei elmállottak. Ezt követően megkezdődött egy előkészítő tervezési folyamat, felkészülve a felújításra, 2017-ben pedig a kormányhivatal a kiviteli tervekre megadta az engedélyt. 2018 nyarától a Közút mérnökszakemberei és a hídmester heti vizsgálatokat és hídszemléket végez, amelyekről jelentést tesznek a mindenkori városvezetés részére.

Jövő tavasszal megkezdődhet a Lánchíd felújítása

Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes egy pénteki, a Lánchíd felújításával kapcsolatos sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy sokan állnak értetlenül a híd felújításának kérdése felett, hiszen más sem történik, csak repkednek a felújítás kapcsán a milliárdok és megy a politikában már szokásos felelősségtologatás.

Több sebből vérzik

2019 decemberében látott napvilágot az a műszaki jelentés, amelyben egyértelművé vált: a Lánchíd leromlott állapotának oka a felületi védelem hiánya következtében bekövetkezett korrózió, s a láncszerkezet sem tölti már be megfelelő funkcióját. A járda- és útpályaszerkezeteknél alulról a vasbetonszerkezet lemálló, lehulló darabjai balesetveszélyt okozhatnak, ezért ezt már év elején, illetve a múlt évben alpinisták segítségével kopogtatással és különböző felületek leválasztásával megoldották. Ezt mind a budai rakpart, mind pedig a Duna medre fölött és a híd alatti részen újból el kell végezni. A jelentés kitért továbbá arra, hogy az útpályaszerkezet 64-es függesztő rúdjának környezetében az egyik hossztartónál közel 80 százalékos vastagságcsökkenést érzékeltek. Ezt július második hetében erősítették meg, a legújabb szakértői vélemények alapján azonban a másik, déli kifolyásos oldallal is el kell végezni, melyre a jövő hónapban kerülhet sor.

A híd leromlott állapotának fő oka a korrózió

Leszakadni biztosan nem fog

A biztonság érdekében januárban bevezetésre került az 5 tonnás súlykorlátozás: ez alól kivételt képeznek a BKK, a Katasztrófavédelem és az FKF gépjárművei. Emellett júniusban 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetése is megtörtént két okból kifolyólag: egyrészt a nyomvályúsodás balesetveszélyt okozhat, másrészt a mechanikus ütések dinamikai hatást fejtenek ki a láncokon keresztül az egész hídszerkezetre, amelynek legvégén a saru megtámasztásai már teljesen kifordultak. Erre különösképp oda kell figyelnie a szakembereknek, hiszen az egymás mellé tett láncszerkezetek a korrózió következtében vastagságcsökkenést mutathatnak.

Mivel a láncszerkezet nem lesz kicserélve, ennek megoldásaként egy igen könnyű acélszerkezet kerül majd beépítésre. Ez az önsúlycsökkenés azt fogja eredményezni, hogy a jelenlegihez képest jelentős terhelésnövekedést tudnak majd elérni, s a felújítást követően újból visszaáll az eredeti teherbírás. A Közút mint üzemeltető a jövőben sem tud majd ahhoz hozzájárulni, hogy tömegrendezvényeket, futóversenyeket, különböző felvonulásokat tartsanak a hídon, azonban Szőke Gábor kifejtette, a híd nem fog leszakadni, hiszen a Közút biztosítja az állampolgárok számára, hogy az útpálya, valamint a járdaszerkezet biztonságosan járható legyen. Egyhetes ellenőrzéseik folyamatosak, s ha kell, ebbe szakcégeket vonnak be.