Hiába a járvány, HÉV helyett tömött pótlóbuszokon ragadhatnak a csepeliek az atlétikai stadion miatt

H7-es HÉV
H7-es csepeli HÉV
MTI/Jászai Csaba

Ellenére annak, hogy járványvédelmi szempontból kevés kockázatosabb terep van a tömegközlekedésnél, könnyen elképzelhető, hogy a csepeli H7-es HÉV az elmúlt öt hónaphoz hasonlóan a januárra ígért visszaállás helyett még beláthatatlan ideig a vasúti szerelvényeknél jóval zsúfoltabban működtethető pótlóbuszokkal egészül ki.

A csepeli HÉV június közepe óta nem jár teljes vonalon, az utasokat a felújítás alatt álló Kvassay híd előtt egy ideiglenes megállónál pótlóbuszokra szállítják át a Boráros téri végállomásig.

A tervek szerint január elején kapják vissza az emberek a teljes H7-es vonalat, ugyanakkor ezt beárnyékolhatja a híd másik oldalára tervezett új atlétikai stadion, pontosabban a Nemzeti Atlétikai Központ építkezése.

Atlétikai Stadion

Ahhoz ugyanis, hogy az újabb nagy méretű, legalább 150 milliárd forintba kerülő stadiont felépíthessék, a munkagépeknek – és minden bizonnyal később a látogatóknak - több helyen is keresztezniük kell a HÉV-vonalat, amihez a töltés alá alagutakat kell építeni.

Mivel ez a híd felújítása miatti leállás alatt valamiért nem történt és nem is történik már meg, a kivitelezés vélhetően a HÉV újabb –vagy akár szünet nélküli- leállásával fog járni.

Mint a Magyar Hang egy erről szóló cikkében rámutatott, a Magyar Közlöny október 30-i kiadásában Orbán Viktor miniszterelnök már utasításba adta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek, a kiemelt budapesti fejlesztésekért és nemzetközi sporteseményekért felelős kormánybiztosnak, valamint az innovációért és technológiáért felelős miniszternek, hogy a MÁV-HÉV Zrt.-n keresztül gondoskodjanak az atlétikai stadion érdekében a H7-es HÉV-vonalon megvalósítandó vasúti műtárgyak (pl.: alagutak – a szerk.) építéséhez szükséges időtartamra a HÉV-közlekedés kiváltásáról.

Németh Szilárd parlamenti képviselő és a felújítás előtti Kvassay híd
Németh Szilárd/Facebook

Azt, hogy a XXI. kerületet a belvárossal egyébként kiváló gyorsasággal összekötő HÉV további lezárása milyen komoly problémát jelent a helyben élőknek, Csepel fideszes polgármestere, Borbély Lénárd is érezheti: a kerületvezető november 2-án közzétett egy levelet, melyet Mager Andrea nemzeti vagyonkezelésért felelős miniszternek írt a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatot követően.

Borbély a rendelkezésére álló információk, illetve a határozatban írtak alapján már tényként kezelte, hogy januárban nem kapják vissza a HÉV-et a közel nyolcvanezres kerület lakosai, viszont azt kérte, legalább tájékoztassák tényszerűen arról, hogy mit várhatnak. Választ egyelőre nem tett közzé.

Az infrastruktúra-fejlesztéstől és az ezzel járó kellemetlenségektől függetlenül a kérdés járványügyi kockázatokat is rejt. A MÁV-HÉV ugyanis hiába pótolja többnyire kellő rugalmassággal a vasúti szerelvényeket Volánbuszokkal, ha azok kapacitása jelentősen elmarad a csúcsidőben hat kocsival közlekedő kötöttpályás vasút által nyújtottaktól - ezzel pedig tehetetlenül is olyan tömegjeleneteket generálnak, melyeket a jelen időszakban a védekezés szempontjából határozottan kerülni kellene.