Mivel napjainkra a világ legtöbb technológiája erős nemzetközi kötöttségekkel bír az alapanyagok és egyéb beszállítási láncok függvényében, az Oroszország által kirobbantott ukrajnai háborúra adott globális szankciós válaszlépések gyakorlatilag minden területet negatívan érintenek az orosz iparban.
Ez alól a járműipar sem kivétel, aminek jelenleg nem csak a hadászati célú megrendeléseket kellene teljesítenie, de még a nyugati import nélkül maradó lakossági igények felé is mozdulnia kéne. A modern, nyugati alkatrészek hiánya viszont leginkább azt a kérdést veti fel, hogy tudnak-e egyáltalán járművet gyártani.
A Totalcar autós szaklap sajtószemléje szerint a szankciók olyan súlyosan érintik az orosz járműgyártók ellátási láncait, hogy a Kreml úgy döntött, a haszonjárművekre vonatkozó, 2016-tól érvényes Euro V-ös szabványokat Euro 0-sra csökkentik. Ez azt jelenti, hogy a motorok jelentősen környezetkárosítóbbak lehetnek.
A jogszabály-módosítás úgynevezett egyszerűsített haszonjárművek gyártását is lehetővé teszi, ami értelmében az összes teherautóból és buszból kihagyható többek között a légzsák, a blokkolásgátló (ABS) és az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) is.
A cikk szerint a Kamaz és a GAZ sajtóosztálya is reagált az új jogszabállyal kapcsolatos hírekre. Mindkét gyártó hangsúlyozta, hogy nem hagyják abba az Euro 5-ös teherautók értékesítését, az viszont bizonyos, hogy az Euro V-ös motorok gyártásához felhalmozott alkatrészek hamarosan elfogynak, a Bosch alkatrészei már el is fogytak, ezért a két cég folyamatosan vezeti vissza a gyártásba az Euro 2-es motorokat. A Kamaz van nagyobb bajban, ugyanis egyelőre nem sikerült alternatív beszállítót találniuk, így hamarosan eljuthatnak oda, hogy nem csak Euro 0-s, de semmilyen motort sem tudnak beépíteni a teherautóikba.
Az orosz sajtó szerint hamarosan a személyautókra is kiterjeszthetik az Euro 0-s engedélyeket.