Tovább dagad a szórólapbotrány a BKV-nál, az elmúlt hétvégén – amelyben három ünnepnap volt – több százan aláírták a követelést: a régiek bérét is emelje az újaknak ígért szintre, havonta bruttó 400 ezer forintra a cég - olvasható az Egységes Közlekedési Szakszervezet közleményében.
Ahogyan korábban írtuk, a közlekedési társaság a Lokál nevű médiaterméknek hívott ingyenesen osztogatott közpénztemetőben adott fel hirdetést, miszerint a cég átlagosan bruttó 400 ezres bért, emellett többek között cafeteriát és üzemanyag-megtakarításból származó bérpótlékot ígér a jelentkezőknek.
Bruttó 400 ezres bért ígértek, csak az ott dolgozóknak felejtettek el erről szólni a BKV-nál
A BKV területén osztogatott ingyenes kormányzati propagandapletykalapban (hívják Lokálnak is) megjelent BKV által feladott hirdetés szerint a cég átlagosan bruttó 400 ezres bért, emellett többek között cafeteriát és üzemanyag-megtakarításból származó bérpótlékot ígér a jelentkezőknek.Ez azért szép, mert ennek a bérnek nemcsak a sofőrök, karbantartók, de valószínűleg még az egyetemi diplomával rendelkezők is örülnének a BKV-nál (ez nyilván függ a betöltött állástól és életkortól is).
Aprócska szépséghiba, hogy a régiek átlagkeresete ettől több tízezer forinttal elmarad. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet új béremelési követeléssel állt elő, ezt levélben közölte a cégvezetéssel - áll a szervezet közleményében.
"Ezt a botrányt nem lehet tovább eltussolni, nincs az a cégvezetéssel lojális szakszervezet, amely tiszta lelkiismerettel, őszintén kijelentheti: nem érte derült égből villámcsapásként a BKV régi járművezetőit a hír: az ő átlagbérüknél több tízezer forinttal többet ígér az újaknak toborzókampányában, szórólapokon a cégvezetés"
– közölte Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Mint írják: az elmúlt 4 napban - amelyből három munkaszüneti volt - több százan aláírták a követelést, emelje meg a cégvezetés a régiek bérét is átlagosan bruttó havi 400 ezer forintra, sokuknak ugyanis ennél több tízezer forinttal kevesebb a pénze. Ezt egyébként a botrány kirobbanása óta eltelt napokban a sarokba szorított cégvezetés, a már megszokott suta kommunikációjában nem is cáfolta, legfeljebb csak magyarázni próbálta a helyzetet - írják.
"Ez azonban újabb olaj volt a tűzre, a járművezetőket felháborította, hogy a vezérigazgató és a túlságosan nagy hatalmat kapott jogi igazgatóság szerint is rendjén van, hogy az újak a régieknél jóval nagyobb jövedelemhez juthatnak."
Emlékeztetnek: az erre az évre kiharcolt 15 százalékos, ritka magas béremelés úgy kellett a cégnél, mint egy falat kenyér, ám olyan bértorlódást okozott – a viszonylag új dolgozók beérték a régieket - amelyet a szakszervezet már korábban is jelzett. A régiek nagy része elégedetlen, felmondást fontolgat, ami igen veszélyes az amúgy is súlyos járművezető-hiánnyal küzdő cégnél. Az EKSZ éppen a pattanásig feszült bérhelyzet enyhítése miatt szorgalmazta már júniusban a bértárgyalások megkezdését – ami időközben meg is történt, ám a menedzsmentnek nem volt érdemi ajánlata –, hogy legalább reménykedhessenek az elégedetlenek egy jövő évi újabb emelésben. Ez legalább maradásra bírná azokat is, akik már javában más, szintén munkaerő-hiánnyal küzdő közlekedési társaságok felé kacsintgatnak.
A szórólapos akció azonban felgyorsította az eseményeket, s ebben a feszült hangulatban önmagában már kevés az ígéret: jövőre is lesz béremelés. Az emberek azt is tudni akarják, hogy konkrétan mennyiben bízhatnak – jelentette ki Nemes Gábor Az EKSZ a helyzetre való tekintettel módosított korábbi, szintén már a nyáron nyilvánosságra hozott 15 százalékos újabb bérkövetelésén, s ezt meg is írta a vezérigazgatónak. Ezek alapján a szakszervezet – egyéb humán-stratégiai követelései mellett bértarifa rendszer bevezetését szorgalmazza, amely már 2018. január elsejétől életbe lépne. Ehhez a cégnek előzetesen további 3,5 százalékkal meg kell emelnie a bértömeget. Az EKSZ az egyénre szabott bérkorrekciót is beemelte a követelései közé.
Nemes Gábor úgy véli, a cégnek az egyetlen esélye a kritikus létszámhiány elkerülésére, ha ezeknek a követeléseknek a végrehajtására mielőbb garanciát vállal. Ha nem teszi, annak beláthatatlan következményei lesznek. Az elnök leszögezi: a szakszervezet folytatja az aláírásgyűjtést, amelyet az újaknak ígért 400 ezer forintos álomfizetéshez való felzárkóztatásért indítottak el a végtelenül elégedetlen és elkeseredett járművezetők.
Frissítés: A BKV álláspontja
A fentiekkel szemben "a valóság az, hogy a kérdéses szórólapokon bér a jelenlegi buszvezetők - havi pótlékokkal számított - átlagkeresete, vagyis a jelenlegi és a jövendőbeli kollégák bérezése azonos módszertani kalkuláció alapján történik."