Facebookon került elém egy újabb kamuoldal, ezúttal egy olyan, ami a BMW magyarországi hivatalos Facebook-oldalát akarja leutánozni azzal a névvel, hogy „BMW Hungary”.
Az egész oldalon látszik, hogy bődületes kamu, lájkvadászatról és megosztós álnyereményjátékokról szól. Például most bárki nyerhet egy magánszemély, „B. András” felajánlásából (miért ajánlana fel ilyet?) egy BMW terepjárót, aminek még a típusát sem írták le, végül is lényegtelen, szép is meg BMW is, nagy baj nem lehet.
A kedden közétett poszt szerint csak az oldalt kell lájkolni, majd kedvelni és megosztani szükséges a nyereményjátékról szóló bejegyzést, és azok között, akik ezt megteszik, április 8-án 16:30-kor az oldalon élőben fogják kisorsolni az autót.
Most kapaszkodjanak: az autó sorsolásáról szóló poszt egyetlen nap alatt 16 ezer reakciót (lájkot és fejet), valamint 32 ezer megosztást ért el.
Értik, mekkora szám ez? És mennyire kellemetlen? És mennyire elszomorító? És mennyire komoly? És mennyire minden?
Mert ez bizony két dolgot jelent: az egyik, hogy 16 ezer ember nem volt képes értelmezni egyetlen mondatot sem, és nem követte a lájk-lájk-osztás kritériumokat. Ha követték volna, mindkét szám 32 ezer lenne, vagyis az oldal követőivel együtt mindhárom. De hagyjuk is, mindegy.
A másik, ami már komolyabb, hogy ezek az emberek annyira naivak, hogy egy szemmel láthatóan frissen létrejött oldalnak elhiszik, hogy az a BMW hivatalos oldala, pedig rákereshetnének, hogy tényleg van hivatalos oldal is, aminek nem vacak 15 ezer kedvelője van, hanem 139 ezer.
És vannak olyan naivak, hogy elhiszik, egy lájkolásért nyerhetnek egy használt (!) autót egy magánszemélytől (!), amit még csak meg sem neveznek típus szerint.
De mindez nem elég: ugyan senki nem kérte tőlük, mégis, nagyjából tízezren (!) kommentelték be a képek alá, hogy „osztva”. Miért tették ezt? Nem beírni kell, hanem megosztani. Ezek között elbújik az a pár száz komment, ami arra figyelmeztet, hogy kamu az egész, és mindenki hülye. Sajnos az osztósoknak még csak ezeket sem sikerült elolvasniuk, és ez sem indított be bennük semmilyen gyanakvást, simán osztottak, írtak, lájkoltak.
Nekem csak annyi kérdésem maradt, hogy ez a 30 ezer ember mennyire lehet könnyű játékszere a társadalomtudományokra alapozó, vérprofi, kimért politikai manipulációs törekvéseknek?
Hát úgy látszik, mindkettő április 8-án derül ki.
(Egyébként az ilyen oldalak arra jók, hogy begyűjtik a sok tízezer követőt, aztán eladják őket magáncégeknek, amik átírják az oldalak nevét a sajátjukra, majd ezzel több tízezer embernek adhatják a direkt reklámokat addig, míg le nem tiltják őket. Ezzel sokmilliós piachoz férnek hozzá olcsón és gyorsan.)
Frissítés: úgy tűnik, cikkünk után törölték az oldalt. De mi lesz így a kocsival? :)