Gyerekeknek szóló online tananyagsorozatot indított a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését segítő Idea Alapítvány. A csomag célja, hogy a diákok felismerjék a különféle közlői szándékokat, és képesek legyenek elkülöníteni egymástól a valós és megtévesztő információkat – áll az Idea Alapítvány lapunkhoz eljuttatott közleményében. A csomag első három anyaga szabadon elérhető az alapítvány honlapján.
Nagy Krisztina, az alapítvány szakmai programvezetője úgy véli, a modern médiakörnyezetben tapasztalható információs bizonytalanság
Különösen fontos a hamis információk felismerése a mostani járványhoz hasonló krízishelyzetekben, amikor
– mutat rá Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány szakmai programvezetője.
Az értő médiafogyasztás fejlesztésére dolgozta ki az Idea Alapítvány egy online tanfolyamcsomag első három kurzusát, amelyet elsősorban felső tagozatos és középiskolás diákoknak ajánl. A főként tanárképzésekben utazó alapítvány a járványhelyzettel kapcsolatos korlátozások következtében bővítette a profilját.
Amikor tavasszal fel kellett függesztenünk a képzéseket a járvány miatt, elgondolkodtunk, hogyan tudjuk a programot átmenetileg, a megváltozott körülmények között továbbvinni. Erre a helyzetre válasz ez az online csomag, amelynek segítségével a tanárok akár a távoktatás keretein belül is feldolgozhatják a témát
– mondja Marinov Iván, az alapítvány társkurátora, az Urbanlegends főszerkesztője.
A most publikált online tananyag egy nagyobb e-learning készlet része, amelynek célja a kritikai és szelekciós képességek iskolai környezetben történő fejlesztése. Az alapítvány weboldalán elérhető, első három fejezet részletesen foglalkozik
- a leggyakoribb közlői szándékok bemutatásával,
- az interneten megjelenő reklámüzenetek felismerésével, valamint
- a trollkodás jelenségével is.
Borbély Dóra, az alapítvány pszichológus tagja azt mondja, a csomagot befogadást megkönnyítő videók, valamint a gyerekek információs környezetéből válogatott példák és feladatok teszik élményszerűvé.
Igyekeztünk olyan tananyagot készíteni, amelyből mi is szívesen tanulnánk
– hangsúlyozta Borbély Dóra.
A csomag egyszerre kínál lehetőséget a megszerzett tudás játékos begyakorlására, valamint – tanári igény esetén – az elsajátított ismeretek értékelésére is. Nem utolsósorban betekintést nyújt az érdeklődő pedagógusoknak az Idea Alapítvány tanárképzéseinek szemléletmódjába is.
Az Idea Alapítványt 2019-ben hozták létre a Televele Médiapedagógiai Egyesület és az álhírekkel foglalkozó Urbanlegends oldal szakértői. A magántőkéből működő szervezet célja a gyerekek, fiatalok kritikai gondolkodásának és médiaértésének fejlesztése iskolai körülmények között. Az alapítvány akkreditált tanárképzési programot és komplex tanóraterveket kínál általános és középiskolai tanároknak, megalapozva ezzel a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését. A szervezet eddigi képzésein országszerte 19 iskola pedagógusai vettek részt.