A tábornok rámutatott, hogy az izraeli harci gépek a hétfői incidens idején azoknak a leszálló útvonalaknak a közelében hajtották végre műveleteiket, amelyet a hmejmími orosz repülőtérre tartó katonai, valamint a polgári utasszállító repülőgépek szoktak használni. A szóvivő szerint a rendelkezésre álló "objektív adatok arról tanúskodnak", hogy az izraeli vadászpilóták
"nem professzionális módon vagy minimum bűnös hanyagsággal" jártak el.
Konasenkov azzal vádolta meg Izraelt, hogy megsértette a 2015-ben megkötött kétoldalú megállapodást a véletlen konfliktusok elkerüléséről Szíria térségében. Rámutatott, hogy az izraeliek gyakorlatilag csak a támadásukkal egy időben,
21 óra 39 perckor figyelmeztették az orosz hadsereget, négy F-16-osuk pedig már 21 óra 40 perckor végrehajtotta a csapást.
Szavai szerint a vadászgépek nem Szíria északi részére sújtottak le, ahogy azt izraeli részről megtévesztő módon bejelentették, hanem a nyugati partvidéken található Latakijára. Ez a körülmény megakadályozta, hogy a Szíria északi részéről visszatérőben lévő Il-20-ast biztonságos területre vezethessék ki.
A tábornok elmondta, hogy az izraeli féllel a kommunikáció orosz nyelven folyt, és az orosz védelmi tárca rendelkezik arról készült hangfelvétellel. Beszámolója szerint az Il-20-ast 22 óra 03 perckor találta el egy szíriai légvédelmi rakéta, és a gép 22 óra 07 perckor tűnt el a radarernyőkről.
A szíriai orosz fél 22 óra 29 perckor közölte az izraelivel, hogy az Il-20-as katasztrófahelyzetbe került, és követelte, hogy az izraeli gépeket vonják ki a társégből, mert ott mentési művelet kezdődik. Izrael Konasenkov tájékoztatása szerint nyugtázta az értesítést, ám légierejének F-16-osai csak 22 óra 40 perckor hagyták el a zónát.
A szóvivő szerint az izraeli légierő parancsnokságának ügyeletes tisztje 22 óra 53 perckor közölte, hogy az izraeli fél megkapta az értesítést az Il-20-assal történt incidensről, a zónát kiürítette, és szükség esetén segítséget ajánl fel.
Konasenkov szerint az izraeli F-16-osok a latakijai támadást követően a szíriai partvidéktől 70 kilométerre járőröztek, rádióelektronikai zavarást alkalmazva, feltehetően egy második csapásra készülve. (Az izraeli légvédelem korábban azt közölte, hogy akkor, amikor a szíriai légvédelem kilőtte rakétáit, az izraeli gépek már visszatértek saját légterükbe.)
A szóvivő szerint az izraeli gépek egyike 21 óra 59 perckor manőverbe kezdett a szíriai partvidék irányába, megközelítve a leszállásra készülő Il-20-ast. Ezt a szíriai légvédelem az izraeli légierő újabb támadásaként értékelte. Konasenkov kijelentette: az izraeli pilótának tudnia kellett, hogy az orosz repülő felülete nagyobb az általa vezetett F-16-osénál, és így a szíriai légvédelem fő célpontjává válik. Szerinte az izraelieknek arról is tudomásuk volt, hogy az orosz és a szíriai fegyveres erőknél eltérő típusú barát-ellenség felismerő rendszert rendszeresítettek, ezért a szíriai radarok az Il-20-ast izraeli vadászgépek csoportos céljaként azonosíthatják be.
Az amerikaiakkal is együtt tudnak működni, Izraellel nem
Konasenkov szerint Szíria fölött az izraeli és az amerikai légierő merőben eltérő magatartást tanúsít. Oroszország és az Egyesült Államok között ugyanis működik egy kommunikációs csatorna a légi incidensek megelőzése érdekében, amelyen keresztül a felek előre figyelmeztetik egymást arról, ha bevetik légierejüket, ami lehetővé teszi, hogy kizárják az olyan helyzeteket, amelyekben a két fél katonái veszélybe kerülhetnek.
Felhívta a figyelmet arra, hogy Oroszország egyszer sem szegte meg az Izraellel megkötött megállapodásokat és nem vetette be a Szíriába telepített légvédelmi eszközeit, annak ellenére sem, hogy egyes izraeli légicsapások potenciális veszélyt jelenthettek orosz katonákra. Konasenkov szerint az orosz fél 310 alkalommal értesítette Izraelt arról, hogy légiereje akciót hajt végre, az izraeliek azonban csak 25-ször intéztek hasonló értesítést az oroszokhoz, akkor is csak közvetlenül a támadás előtt.
A tábornok azt hangoztatta, hogy a Szíria irányában létrejött "konstruktív orosz-izraeli együttműködés" fényében Moszkva számára "nehezen érthető", hogy mi váltotta ki "Tel-Aviv lépéseit".
"Ez rendkívül hálátlan válasz arra, amit az Oroszországi Föderáció Izrael Állam és az izraeliek érdekében tett az elmúlt időben"
- mondta.
Konasenkov úgy vélekedett, hogy az izraeli katonai vezetés vagy nem értékeli az Oroszországgal fennálló viszony szintjét, vagy nem tart ellenőrzése alatt egyes parancsnokságokat és parancsnokokat, akik tudták, hogy lépéseik tragédiához fognak vezetni. Megfogalmazása szerint az izraeli légierőnek az Il-20-assal kapcsolatos magatartása "túllép a civilizált kapcsolatépítés keretein".