Kína vasúton Magyarországra szállítaná szinte az összes Európába szánt vegyianyag termékét – számolt be kiszivárgott kormányzati iratok alapján a Direkt36. Ehhez a mintegy 2 millió konténernyi, nagyjából 24 ezer vasúti szerelvényt kitevő árumennyiséghez az eddigi tervek szerint vagy Záhonyban, vagy Soroksáron létesítenének egy hatalmas vegyianyag-elosztóközpontot. Az ötlet részben egy Rogán Antalhoz köthető cégtől indult, akik a telep létesítésében is részt vennének.
Akkumulátorgyár helyett 2 millió konténernyi vegyianyagot kezelő telepet kap Soroksár vagy Záhony.
A Direkt36 birtokába jutott minisztériumi iratok szerint a kínai vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve a nem régiben létrehozott, Rogán Antalhoz köthető cég, az Acemil Zrt. végezné. A cégek már tavaly megegyeztek a kínai féllel, csak utána vonták be a kormányt.
A Fidesz-kormány már márciusban megegyezett a kínaiakkal az óriási vegyianyag-elosztóközpont telepítéséről, de a nyilvánosságot eddig nem tájékoztatták. A hivatalos megállapodást majd 2023 szeptemberében tervezik megkötni Kínában.
Szinte minden kínai vegyiáru Magyarországon futna keresztül.
A most nyilvánosságra hozó beszámoló szerint az "Európa – Kína Vegyianyag Kereskedelem és Duális HUB Rendszer" néven futó beruházás lényege, hogy Kínában és Európában is kialakítanak egy központot a vegyianyag-kereskedelemre, amiket vasúttal kötnek össze. Van olyan szerencsénk, hogy a kínaiaknak valahogy megint Magyarországra esett a választása.
A hatalmas vegyianyag-átrakótelep vagy Magyarország keleti határán, Záhonyban létesülne, de az is felmerült, hogy Budapest XXIII. kerületében a soroksári BILK terminál bővítésével alakítanák ki. Az utóbbi helyszín ugyanis nem tudná fogadni a 24 ezer szerelvényt kitevő, 2 millió konténernyi kínai vegyi anyagot. A vegyianyag szállításra használt vágányok pedig mindössze 20-30 méterre futnának a kertvárosi lakóházaktól.
Rogán Antal minisztériuma viszi az ügyet, és egy hozzá közel álló cég végezné a beruházást.
Az üggyel a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik a kormányon belül. Ez azért érdekes, mert a minisztériumi iratokól kiderül, hogy két cég közül az egyik a miniszter bizalmasához köthető: az Acemil Zrt. nevű frissen létrehozott cég egy magántőkealapé, így valódi tulajdonosai rejtve maradnak, viszont a székhelyéül szolgáló Aulich utcai iroda tulajdonosa Rogán bizalmasának, Kertész Balázs ügyvédnek a tanácsadó cége. Ráadásul egy kínai híroldal beszámolója szerint Kertész ráadásul személyesen vett részt az egyik vegyianyag-elosztóközpontról szóló egyeztetésén.
Nem meglepő, de ennek is köze van a kínai akkumulátorgyárakhoz.
A kiszivárgott minisztériumi iratokban nem részletezik, hogy pontosan milyen anyagokat szállítanának Magyarországra, de annyit kiderül, hogy "az egyik legfontosabb kiszolgálási iparág az akkumulátorgyártók és az elektromosautó-gyárak, ezáltal az első megvalósuló útvonalat a lítiumakkumulátor-gyártók (mint a CATL) kiszolgálására indítaná a kínai fél". Ezek szerint ez a beruházás is a Fidesz akkumulátornagyhatalmi lázálmához kapcsolódik.
(Címlapkép: Kínába tartó első konténervonatának elindításán a METRANS Konténer Kft. csepeli termináljában 2019. október 21-én. MTI/Mohai Balázs)