Lázár János szokásos csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, az elmúlt hat év gazdasági tevékenysége lehetővé teszi, hogy a magyar autóbuszgyártást visszategyék a nemzetközi buszgyártás térképére. Mára már létezik egy olyan magyar buszgyártó kapacitás, amely a tömegközlekedésben bekövetkező változások, beszerzések esetén biztosítja a magyar ipar érdekeinek érvényesülését - mondta.
Magyarország arra vállalkozik a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott stratégiával, hogy a nemzeti járműipart újraépítse, előtérbe helyezze az autóbuszgyártást a következő időszakban. A nemzeti ipar zászlóshajója lehet az autóbuszgyártás - fogalmazta meg a célokat a miniszter, jelezve azt is, hogy a stratégiát két hét múlva tárgyalja a kormány.
Hozzátette, a közlekedési stratégia azzal is számol, hogy a tömegközlekedést üzemeltetőkkel - például önkormányzatokkal, a fővárosi önkormányzattal, állami cégekkel - értelmes együttműködés valósuljon meg, amelynek következménye a nemzeti ipar erősödése lesz.
Kérdésre Lázár János beszélt a fővárosi buszbeszerzésről is, és elmondta, a kormány nem diktál, hanem együttműködést szeretne, hogy a tömegközlekedés szervezői a magyar ipart vegyék figyelembe, amikor új buszokat vásárolnak.
Úgy fogalmazott: "senkire nem erőltetünk semmit sem, kérünk és együttműködést ajánlunk". Ki lehet alakítani olyan konstrukciót, amely 3-as metró felújítását is segíti és a nemzeti iparnak is jó - mondta, majd hozzátette: egy felelősségteljes magyar polgármester nem utasíthatja vissza azt a kérést a kormánynak, hogy a nemzeti iparnak adjon egy esélyt. A nemzeti autóbuszgyártás kapjon Budapesttől egy esélyt - kérte.
MTI Fotó: Soós Lajos
Megkérdezték a Fővárosi Közgyűlés által létrehozott Alstom-bizottságról is, amire azt válaszolta: "fényt várunk a bizottság munkájától" a nemzetközi bűncselekményben, s a kormány felajánlja segítségét mint az önkormányzatnak, mind a nyomozóhatóságoknak.
Lázár János elmondta, azt is alaposan megvizsgálják, hogyan fejlődött az elmúlt években a magyar vasút, és a kötött pályás közlekedésre rendelkezésre álló ezermilliárd forintot, hogyan használják fel.
Kérdésekre beszámolt arról, hogy 8-10 autóbuszgyártó céggel számolnak, amelyeknek nem okozhat gondot - kormányzati támogatással - évente ezer jármű előállítása. Rámutatott, hogy Magyarországon 6500 busz vesz részt a tömegközlekedésben a fővárosban és Volánoknál, ezeket a következő években cserélni kell.
Mezőhegyes
A miniszter azt is bejelentette, hogy a kormány önálló törvényben szabályozná a mezőhegyesi ménesgazdaság feladatait. Célként jelölték meg a mezőgazdasági hagyományok továbbvitelét, a versenyképes, nemzetközi színvonalú növénytermesztés és állattenyésztés további erősítését, a kutatási terület - egyebek mellett a vetőmag-nemesítés - fejlesztését, továbbá a tradicionális magyar lótartás és a ménesbirtok továbbvitelét. Hozzátette: ehhez egy 10 ezer hektáros területet rendelnek a jogszabályban.
Energiahatékonyság
A tárcavezető azt is közölte: a kormány arra utasította a Magyar Fejlesztési Bankot, hogy egy lakóépület-korszerűsítési programot dolgozzon ki, amely 110 milliárd forintos keret értékben nyújt kamatmentes visszatérítendő támogatást természetes személyeknek, lakószövetkezeteknek és társasházaknak energetikai korszerűsítésre. Emellett a kormány kész hitelezési programmal is segíteni azokat a lakástulajdonosokat, akik szeretnék házaikat felújítani - fűzte hozzá.
TTIP
Lázár János azt mondta, a kormány foglalkozott az EU és az Egyesült Államok között tervezett szabadkereskedelmi megállapodással. A kormány álláspontja szerint tárgyalni kell a szerződésről, de az alaposság fontosabb, mint a sürgősség, és a nemzeti parlamentek jóváhagyása nélkül elfogadhatatlan a dokumentum - tette hozzá.
Waberer
Kitért arra, hogy a kormány meghallgatta Waberer Györgyöt, akinek 2015 júliusa óta az a feladata, hogy miniszterelnöki megbízottként elősegítse a magyar logisztikai ágazat fejlesztését szaktanácsadással. Hozzátette: újabb egyéves programról döntöttek, amely a többi között a gépjárművezetői képzés további erősítését és a liberalizáció miatt segítségnyújtást szolgálja.
Vajna
A miniszter kapott kérdést az Eximbank által a TV2 tulajdonosának nyújtott hitelről. Lázár János közölte, biztos benne, hogy a bank olyan üzletpolitikát alakított ki, amely garantálja a törvényességet és a hitel megtérülését. Ha valakit Andy Vajnának hívnak, nem kaphat hitelt? - firtatta.
Erzsébet utalvány
A cafetéria rendszer átalakításáról közölte, hogy tiszteletben tartják az Európai Bíróság döntését, módosítják a rendszert, de még nem tudni, milyen formában. Jelezte, a Szép-kártyát és az Erzsébet-programot megőrzendőnek gondolja.
Kartell
Kérdésre válaszolva beszélt arról, hogy a jövőben sem indulhatnak a közbeszerzéseken a kartellezésen kapott cégek, de felmentést lehet adni a szabály alól. A törvénymódosítást azzal indokolta, hogy a szabály miatt nem lenne magyar pénzintézet, amely segíteni tudna az uniós pénzek kifizetésében.
Déli
Ugyancsak kérdésre számolt be arról, hogy a kormány májusban dönthet a Déli pályaudvar sorsáról, a bezárás csak akkor történhet meg, ha pályaudvart ki tudják váltani, például a kelenföldi fejlesztésével.