Ma már senki sem beszél török modellről - Davatoglu távozása Erdogan politikájának válságát jelzi

Egyszerű vezéráldozatról van szó, vagy az egész sakttáblát borítják Ankarában?

Az Iránytű Intézet kutatásvezetője szerint nem egyszerű személyes nézeteltérésről, hanem koncepcionális különbségekről van szó. Erdogan a mostaninál nagyobb hatalmat szeretne magának, ehhez alkotmánymódosítás szükséges, a hatalomelvonás pedig Davutoğlu jogköreit jelentős mértékben érintené,
 
akár bábbá is teheti
 
– mutat rá a szakember.
 
A tervezet lényege, hogy a török parlament által eddig csak egyszer megválasztható, hétéves köztársasági elnöki pozíciót fazonírozzák újra: legyen az elnöki pozíció amerikai mintájú, közvetlenül választott, erős, és újraválasztható.
 
Ember szerint Davatoglu távozásának másik fontos oka az lehet, hogy Erdogan szemében megbukott a politikája. Az elemző ugyanakkor hozzáteszi: valójában
 
az elnököt terheli nagyobb felelősség a jelenlegi török problémákért. 
 
Ahmet Davutoğlu ugyanakkor azért lehet ideális bűnbak, mert hosszú évek óta  - korábban még Erdogan tanácsadójaként - az AKP politikájának egyik legfontosabb formálója volt. Még egyetemi tanárként dolgozta ki a nyugati elemzők által „neooszmánnak” nevezett stratégia alapjait. Később politikusként ez tette sikeresnek és eredményesnek tekintett vezetővé otthon és a régióban egyaránt. Ember Zoltán szerint az elmúlt pár esztendőben Davatoglu
 
politikájának mindhárom alappillérre megroggyant.
 
Ezek a következők voltak:
 
  1. A „zéró probléma a szomszédokkal” elv a kapcsolatok nagyon látványos javulását hozta olyan országokkal is, melyekkel sok évtizede komoly konfliktusai voltak az országnak (pl. Szíriával). A megszerzett gazdasági, kereskedelmi előnyöket a törökök regionális politikai céljaik elérésére használták a Balkánon, a Közel-Keleten és Közép-Ázsiában. 
  2. A török berendezkedés, a török modell terjesztése, 
  3. Az iszlamizáció, leginkább a Muszlim Testvériséghez köthető mozgalmak felkarolása. 
 
Kezdetben mindhárom ponton jelentős sikereket ért el az Erdogan-Davutoğlu tandem - értékel a szakember.  
 
A 2001. évi terrortámadás után a Nyugatnak magának is szüksége volt egy mintaadásra alkalmas, megkérdőjelezhetetlenül nyugati elkötelezettségű jelentős muszlim vezetőre. A gazdasági-politikai kapcsolatok fejlődésnek indultak a régió számos államával, Barack Obama a török modellt, az iszlám demokráciát ajánlotta az „arab tavasz” elején,
 
Erdogant „rocksztárként” ünnepelték
 
több útján is – emlékeztet Ember Zoltán.
 
A neooszmán „birodalmi” megközelítés mellőzte az atatürki értelemben vett török homogén nemzetállamot, így a kurdok nehéz évtizedek után nem „zagyva perzsát beszélő hegyi törökök”, hanem kurdok lehettek, 
 
A fordulat Ember szerint 2012-13-tól következett be, amikortól Ankara a látványos sikerek után legalább ennyire látványos vesszőfutáson ment keresztül. Az elemző úgy látja: a török vezetés
 
elszámította magát a Közel-Keleti folyamatok alakításában, alakulásában.
 
Hamarosan minden szomszédjával feszült viszonyba került, konfliktusba keveredett Oroszországgal, az USA, mint szövetséges távolodik tőle, a gazdasági mutatók romlanak, a délkeleti területek néhány városában lényegében polgárháború zajlik a kurd szervezetekkel, ráaádásul a Muszlim Testvériség egy-egy befogadott vezetője is radikalizálódott, kezelhetetlenné vált, miközben a Testvériség befolyása a legtöbb országban jelentősen csökkent. Összefoglalva:
 
ma már szinte senki sem beszél török modellről.
 
Davatoglu bukása tehát lényegében e modell, és vele az egész Erdogani-i politika súlyos válságának jele. 
 
Kérdés, hogy legdörzsöltebb, legtapasztaltabb és alighanem legnagyobb tudású szövetségese félreállítása után képes lesz-e kiutat találni a bel-és külpolitikai válságból. Ez pedig messze
 
nem csak 70 millió török, de félmilliárd európai problémája is.
 
Ha ugyanis Törökország destabilizálódik, akkor végképp nem lesz olyan erő, ami akárcsak időlegesen is feltartóztathatná a kontinens felé hömpölygő több milliós migráns áradatot.