Szerdán délelőtt petíciót nyújtott át a MÁV-nak egy utasküldöttség a vasúttársaság székházánál, az általuk képviselt többezres Facebook-csoport nevében. A csoport tagjai rendszeresen vonattal közlekednek munkahelyükre, és az utóbbi években jelentős minőségromlást tapasztaltak, amiből rettenetesen elegük lett.
A civilek elsősorban a Budapest Nyugati-Cegléd-Szolnok (100a) vonal és az elővárosi közlekedés visszásságaival kapcsolatban hangoztatták panaszaikat, ám az általuk fölvetett problémákat nagyjából bárki tapasztalhatja, aki ma Magyarországon vonatra mer szállni.
A jogosan felháborodó panaszosok egy nyílt levélben is összefoglalták, min kellene szerintük változtatnia a MÁV-nak. Ebben többek között azt írják, hogy az említett viszonylaton idén május óta különösen sok járat késik 20-60 perceket, vagy marad ki teljes mértékben. Ezért a munkába járóknak reggel már legalább két vonattal előbb kell indulniuk, hogy időre beérjenek a munkahelyükre. Nem 5-10 perces késésekről van szó, a Monor-Nyugati távolságon (amely mindössze 34 perces út lenne) például a vonat kétnaponta rendszeresen további legalább 34 percet összeszed késésként. Egyéb napokon "csupán" 10-15 perc a késés, ami már jó esetnek mondható.
Számos dolgozó munkahelye veszélybe kerül, ha pedig előbb indulnak, akkor nem tudni, hogy a gyerekeiket hogyan juttatják el iskolába-óvodába, közölték. Hasonló gondokat okoz a hazaút, mivel akkor pedig az állandó késések miatt rendszeres, hogy az óvoda, iskola már bezár, mire a szülő odaér, ez pedig további személyi konfliktusokat okoz a tiltakozók szerint.
A késéseken túl egyéb problémákat is szóba hoztak az utasok:
"A MÁV-osok a helyzetek 90 százalékában totálisan tájékozatlanok, sőt, még kikérik maguknak, ha az utas kérdezni mer tőlük, merthogy ők sem tudhatnak mindent (a gyakorlatban: soha semmit). Nem tudjuk, ez miért van így, minden normális munkahelyen elvárás ugyanis, hogy aki a cég ruháját viseli, az felelős is a magatartásával a cég valamilyen szintű működéséért. A kiinduló állomásokon is gyakoriak az egymásnak ellentmondó információk, a hangosbemondó nem hallható, ha valaki már felszállt a vonatra, és elenyésző alkalommal fordul elő, hogy a kalauz végigmenjen és tájékoztassa a vonaton ülőket a várható indulásról és egyéb körülményekről."
További probléma a vonatok légkondicionálatlansága. A gyakran az indulásig napon álló, majd a nyílt pályán tovább veszteglő vonaton, mivel "teli üveg" ablakok is vannak, amelyek nem húzhatók le,
Vizet nem osztanak a vasúttársaság dolgozói, hűtési lehetőség nincs, csupán bemondják a hangosbemondóba, hogy készüljünk elegendő vízzel az útra. A késéseket tekintve ez mostanában 2-3 liter is lehetne, teszik hozzá.
A civilek érdekeltté szeretnék tenni a MÁV-ot a késések minimalizálásában, így azt szeretnék elérni, hogy amennyiben egy vonat nem tudja a megfelelő idő alatt teljesíteni a kellő távolságot, a vasúttársaság legyen kénytelen kártérítést fizetni az agglomerációból közlekedők számára:
"Mivel tehát a legtöbb kellemetlenség napi szinten az elővárosi bérleteseket éri, nekik is járjon kártérítés, akár a következő havi bérlet megvásárlása árkedvezményének bevezetésével. Így talán Önöknek is érdeke lenne végre a késések minimalizálása."
Ezen felül többek között a vonatok, és elsősorban a mellékhelyiségek megfelelő takarítását is elvárnák.
"Reménykedünk benne, hogy jelen levelünket olvasva változik majd valami, éppen ezért kérjük, hogy 2019. szeptember 10-éig szíveskedjenek érdemben visszajelezni, hogy az észrevételeink kapcsán milyen változások várhatóak a vasúti közlekedésben a fenti vonalon"
- szerepel a levélben. A panaszosok hozzáteszik:
"Ellenkező esetben a vasúton utazok közössége további lépések megtételének lehetőségét tervezi egyeztetni, amelynek keretében egy demonstráció megtartását sem tartjuk kizártnak."
Az Indexnek a MÁV sajtóosztálya a már megszokott lózungokkal próbálta eladni, hogy mindent megtesznek a a problémák elhárítása érdekében. Szerintük ugyanis eddig mintegy 6 milliárd forintot csoportosítanak át MÁV belső forrásból, hogy mások mellett a Köki és a Nyugati közötti kritikus szakasz állapotán javítsanak. Illetve
Az első két hétig, aztán a takarítatlanság ismét érezteti majd a hatását...
A petíció készítői egyébként, mintha már kívülről ismernék a MÁV kommunikációs fogásait, előre készültek ezekre a hasba akasztós lózungokra, és ezt írták levelükben:
"Nem elég a fejlesztések keretében azt szajkózni, hogy majd ha megjönnek az emeletes vonatok, milyen jó lesz, hiszen azok is ugyanezen az elavult pályán, állandóan tönkremenő biztosítóberendezések mellett közlekednek majd, így csak azt érik el vele, hogy kétszer annyi ember ül majd egyidejűleg az álló vonaton. A felújításokat, eszköz-és berendezés-cseréket kellene elvégezni az érintett szakaszokon, megoldva persze a párhuzamos közlekedést ezzel egyidejűleg."
Az Index közlése szerint a MÁV Start sajtóosztálya felhívta a figyelmet, hogy a petíciót Völgyesi Zsolt vezérigazgató-helyettes vette át, aki a 6 milliárdos átcsoportosítást intézi.
Ez szerintük azt jelzi, hogy odafigyelnek az utasok véleményére.
Közölték továbbá, hogy a 100-as vonal egyik nagy gondja, hogy a MÁV-Start sok vonatot kénytelen lemondani az elavult mozdonyállomány miatt, miközben kocsiból is hiány van.
Kicsinyes bosszú a MÁV-nál: lekapcsoltatták a dolgozók saját pénzen vett mobilklímáját
Frissítés A MÁV reakciója a hírre: A MÁV Zrt.-t felháborítja a cikkben leírt eset. A MÁV Zrt. vezetősége utasította a szakterületet, hogy a klimatizálás helyreállítását e hét végéig végezzek el. A kollegialitás szabályait rúgta fel, aki ily módon kikapcsoltatta az őrhelyen a klímaberendezést. Az üggyel kapcsolatban belső vizsgálatot indítottunk.