A fővárosi buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltető Arriva Bus Kft. tavaly két fővárosi tendert is nyert, amelynek eredményeként 10+2 évig üzemeltethet közforgalmú autóbuszvonalakat Budapesten – írta meg a Népszava.
A külföldi sofőröket nem a BKK, hanem egy munkaerő-kölcsönző cég alkalmazza.
Egy 2022-ben aláírt megállapodás értemében az ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba. A járművek mellett a cég biztosítja a működtetéshez szükséges személyi állományt is. Csakhogy a sofőrhiány a Volánbusz és a BKV mellett őket is sújtja, ezért intenzív toborzásba kezdtek külföldön is.
Nemes Gábor, a BKV igazgatóságának tagja és korábbi szakszervezeti vezető a Népszavának megerősítette, hogy „a BKV igazgatósági ülésen valóban szóba került a Fülöp-szigetekről és Indonéziából hozott buszvezetők ügye.”
Ezzel kapcsolatban több lényeges kérdés is felmerült:
⚫ Nem egyértelmű, hogy a külföldi sofőrök itt szereznek-e jogosítványt vagy a meglévő járművezetői engedélyüket honosítják.
⚫ Kérdéses továbbá, hogy a magyarul nem beszélő sofőrök hogyan fognak tudni kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal, különösen a konfliktushelyzetekben.
Nemes Gábor hangsúlyozta:
Elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, illetve meg kellene becsülni a meglévő munkavállalókat. Elvégre ők jelentik a hosszú távú megoldást, a külföldi munkavállalók legfeljebb 2+1 évig maradnak.
Ő maga sem támogatja, hogy harmadik országbeli munkavállalók kölcsönzésébe kezdjen a BKV. Szerinte ezt a kérdést mindenképpen egyeztetni kell az érdekképviseletekkel is. Hozzátette: egyáltalán nem biztos, hogy összességében jobban megéri külföldi sofőröket dolgoztatni, mivel számukra a lakhatást, az utazást és az étkezést is a munkáltatónak kell kifizetnie.
A BKV-t ugyanis már korábban is megkörnyékezte több külföldieket közvetítő munkaerő-kölcsönző cég, de egyelőre egyiküktől sem kértek ajánlatot. A Népszava a BKK-t is megkérdezte az ügyről, de a cég hárított: a közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére a közbeszerzési eljárások győzteseivel szerződik, a járművek üzemeltetéséhez szükséges személyi és infrastrukturális feltételeket pedig a szerződő felek biztosítják.
A jelenlegi ügyben érintett ArrivaBus Kft. már közlékenyebb volt:
Stratégiánk szerves része, hogy minden lehetséges eszközzel bővítsük saját járművezetői állományunkat, ezért a toborzási kampány részeként külföldi munkavállalók alkalmazásának lehetőségét is vizsgáljuk.
A harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségé az teremtette meg, hogy a kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát – mutattak rá.
Nagyjából 100-150 buszvezető hiányzik az állományból, de ez nagyon változó. A munkaerőhiányos helyzet miatt a BKV már most foglalkoztat magyarul beszélő külföldieket, de azt is fontolóra vették, hogy csak angolul beszélő munkavállalókat vegyenek fel.
Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, hogy a buszvezetők átlagos bruttó keresete csak a toborzóreklám szerint 730 ezer forint, mert ennyit csak a különféle pótlékokkal és a túlórával együtt tudnak összehozni. Az alapbér kevés ahhoz, hogy megtartsák a magyar buszvezetőket:
Ha megfizetnék, lenne magyar járművezető is. A rengeteg túlórát azonban egyre kevesebben vállalják és inkább elmennek.
Hozzátette: a kollektív szerződés mindenkire egyformán érvényes, tehát az abban foglaltaktól eltérő bérezéssel, feltételekkel senkit nem alkalmazhat a BKV, de ez a társszolgáltatókra nem igaz. Így ha olcsóbban dolgozó külföldi munkavállalókat is alkalmaznak, akkor még kedvezőbb ajánlatot tudnak tenni a BKK-nak, amely a szűkös anyagi forrásai miatt lehet, hogy mellettük dönt, még ha nekik fizetni kell a lakhatási, étkezési és képzési költségeit is.
Minden esetre az olcsóbb ázsiai munkaerő tömeges megjelenése sokat ronthatja a a kormány által is folyamatosan gyengített szakszervezetek tárgyalási pozícióit.
(Címlapkép: A közvetlen repülőtéri buszjárat Budapest belvárosában 2017. június 27-én. A Liszt Ferenc-repülőtér és a Deák Ferenc tér között július 8-ától közlekedik a 100E jelzésű járat. MTI/Illyés Tibor)