Nagy üzletet nyert el 2016-ban a magyar Ganz-csoport: egy 700 vasúti kocsi beszerzéséből álló egyiptomi tenderen lettek győztes pályázók. A hazai gyártáshoz a külügyi tárca ilyen üzletekre szakosodott bankjának, az Eximbanknak a hitelét vették volna igénybe. Ám az utolsó pillanatban az Orbán-kormány úgy döntött, a hitelt inkább a magyarok ellenében pályázó orosz konzorcium rendelkezésére bocsátja – írja a 444 a Direkt 36 tényfeltáró portálra hivatkozva.
A történet 2013-ra nyúlik vissza, mikor az észak-afrikai ország kormánya a fenti tender előkészítését megkezdte. A pályázaton a Ganz vezette konzorcium is elindult, melyhez annak az Eximbanknak 900 millió eurós (kb. 279 milliárd forint) hitelét vette volna igénybe, mely bank feladata a magyar cégek exporttevékenységének segítése.
2014-ben kezdődtek a tárgyalások – emlékeztet a Direkt 36, és akkor a külügyi tárca is teljes mellszélességgel támogatta a Ganz-féle konzorcium eximbanki hitelezését. Olyannyira, hogy öt nappal az egyiptomi közlekedési miniszter pozitív visszajelzését követően a minisztérium stratégiai együttműködési megállapodást is kötött a Ganz Holdinggal.
2015-ben azonban az egyiptomi sajtó már meglengette, hogy a magyarokkal szemben induló Transzmasholding vezette orosz konzorcium vinné a tendert. Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin 2016-os tárgyalásán pedig szóba került, hogy az orosz és a magyar konzorcium össze is állhatna. Ezt 2016 márciusában az orosz ipari és kereskedelmi miniszter, Gyenyisz Manturov is tovább erősítette, mikor Szijjártó Péterrel folytatott tárgyalását követően kijelentette: „Jelenleg fontolgatjuk, hogy közösen indulnánk közel-keleti és észak-afrikai tendereken, beleértve Egyiptomot is.”
Az egyik kulcsvállalkozás a tényfeltáró portál szerint a Dunakeszi Járműjavító Kft. nevű, többségében állami vállalkozás, aki – a Russia Today tudósítása szerint – a Transzmasholding társa lett volna. Ugyanez a cég korábban a Ganzzal indult a tenderen.
A fideszes Magyar Idők közben szépen megágyazott a sajtóban az oroszoknak: az üggyel foglalkozó cikkekből szép lassan kikerült a Ganz. Akik viszont folytatták a munkát, a Direkt 36 ügyre rálátó forrásai szerint a tervezés több ütemben is folyt, illetve a Ganz vezetése is tárgyalt Kairóban.
2016-ban az egyiptomiak a Ganz konzorciumát hozták ki győztesnek, amit a cég 2016-os beszámolójában fel is tüntettek. Mint a tényfeltáró portál írja, a Ganz Motor Kft., mint fővállalkozó az Eximbank finanszírozásával megnyerte a pályázatot. „A tender megnyerését követően, a szerződéskötés folyamatában a magyar kormány a vevő finanszírozást az orosz konkurens cég mögé állította, akivel azonban az Egyiptomi Vasút nem kötött/köt szerződést” – olvasható a dokumentumban.
A szerződéskötés egyértelműen a magyar kormány hibájából nem történt meg. „A kormánynak nem állt szándékában bevonni a Ganzot, az egészet át akarták játszani az oroszoknak” – mondta a Direkt 36 forrása, hozzátéve, hogy a kormány ráadásul semmilyen magyarázatot nem adott a Ganznak, hogy miért akarták őket kihagyni a projektből.
A Ganz Holding cégei közül így egyedül a Ganz Motor Kft. termelt 475 milliós veszteséget, mely a beszámoló szerint „elsősorban a 700 személyvagonra szóló elnyert egyiptomi rendelés kormányzati okok miatti meghiúsulásának tudható be”. Időközben ugyanis már elkezdték az üzemcsarnokok felszerelését is. A terv az volt, hogy az acélszerkezeteket a cég zalaegerszegi gyárában készítik majd, a forgóvázak összeszerelése pedig Budapesten történt volna. A portál forrása szerint az egyiptomi megrendelés több évig biztosított volna munkát a nagy múltú, de a rendszerváltás után nehéz helyzetbe került cégcsoport számára.
És hogy Orbánék mennyire szorosan álltak be az oroszok mögé a magyarok pénzét kezelő Eximbankkal, arra a bizonyíték a további fejlemény. 2016 májusában Orbán Egyiptomban aláírt egy dokumentumot, amely arról szólt, hogy az Eximbank finanszírozná az észak-afrikai országba szánt vasúti kocsik gyártását. A Ganz nevét meg sem említették. Majd következett Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, aki aláírt az oroszokkal egy megállapodást, amely szerint közösen gyártanák az Egyiptomba szánt vasúti kocsikat.
A Ganz tendergyőzelmét tehát hiába hirdették ki, kormányzati, azaz a magyarok helyett az oroszok mögé állított Eximbank-hitel nélkül nem tudja legyártani a vasúti kocsikat. Hogy az új tender mikor zárul le, azt még nem tudni, de arról már szóltak sajtóhírek, hogy a Transzmasholding 50 százalékban megvásárolná a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t.