Már építeni kellene, de még el sem kezdték: kérdőjelek az 1-es villamos körül

Az ígéretek szerint 2018-ra befejezik a déli szakaszt, de ilyen tempóban ez aligha fog sikerülni.

Mint ismert, tavaly októberben írta ki először a BKK az 1-es villamos Etele térig történő meghosszabbításáról szóló kivitelezési tendert. A beruházásra óriási szükség lenne, hiszen ezzel az 1-es villamost - legalábbis délen - befejeznék. A viszonylat elérné a Kelenföldi pályaudvart, egyben a 4-es metrót, s bár a tervekből hiányzik egy lényeges elem - a 19-es és 49-es villamosokkal közös fejállomás - a hosszabbítással végre Dél-Budáról és az agglomerációból is gyors közlekedési kapcsolathoz jutnak a Dél-Pestre, Kőbányára, Zuglóba és Ferencvárosba utazók és persze fordítva.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a (fél)körgyűrűs viszonylat befejezésével a belvárosi vonalak zsúfoltsága is csökkenne.



Október óta viszont nagy a hallgatás, pedig a tervek és az engedélyek megvannak, csak a "megfelelő" kivitelező megtalálása lenne a feladat.

Ez viszont láthatóan nem igazán sikerült, hiszen a BKK decemberben és januárban is újra meghirdette a tendert, eredmény nélkül. A januári után viszont nem próbálkoztak többé, sőt, az olimpiai pályázat visszavonása után a sajtóban olyan hírek láttak napvilágot, hogy maga az egész projekt is veszélybe került.

"Budapestnek nem kellett az olimpiára ezermilliárd forint fejlesztési forrás, így abból a vidék fejleszthető."

- mondta Lázár János egy debreceni fórumon február végén.

A sajtóban ezek után a vonal befejezését a bizonytalan kategóriába sorolták, pedig az 1-es viszonylat meghosszabbítása nemcsak a budapestiek érdeke, hiszen jelentős részben az agglomerációból érkezőket is kiszolgálná (abba már ne is menjünk bele, hogy a régóta szükséges közlekedési beruházások helyett a sporttal kapcsolatos projektek egy részét viszont végigviszik, a Puskás Stadion költségeinek elképesztő elszállásáról nem is beszélve).

Szuperkórház, kapcsolat nélkül

Mivel a Dél-Budára, azon belül a Dobogó elnevezésű területre tervezett szuperkórháznak jelenleg nincs tömegközlekedési kapcsolata. Egy ekkora komplexum - persze, ha valóban elkészül - természetesen elképzelhetetlen jelentős kapacitással rendelkező közösségi közlekedés nélkül, az Etele térig elkészült 4-es metrót viszont - ismerve a hazai források szűkösségét és közvélemény vélekedését - senki nem fogja meghosszabbítani. Így marad(hat) opciónak az 1-es villamos, ám óriási kérdés, hogy milyen nyomvonalon tudnák kivezetni. Sokkal inkább valószínű, hogy tessék-lássék módon néhány buszjáratot vezetnek a kórházhoz, letudva ezzel a problémát.

Még csak nem is drága beruházás

Persze, ha cinikusan hozzátesszük, lehet épp ez a baj. A Hengermalom út – Fehérvári út csomópontban létesített ideiglenes végállomás részbeni átépítésével a kétvágányú villamos pálya az Etele úton halad végig mintegy 1,7 km hosszan, majd kanyarodik rá a Somogyi útra, ahol az Etele téren kerül kialakításra az új 4 vágányos fejvégállomás. A füves pálya alatt jelentős hosszon nagy átmérőjű, egyesített rendszerű főcsatorna halad, ezért ennek a védelmében 30 cm vastagságú vasbeton teherelosztó lemezt kell beépíteni. Új, felszín alatti áramátalakító épül az Etele út és a Fehérvári út kereszteződésében, emellett a teljes szakaszon megújul a közvilágítás, új felsővezeték-hálózatot építenek ki, átépítik az egyesített rendszerű csatornahálózatot, továbbá a gáz- és az elektromos hálózaton is dolgoznak majd.

A hangsúly a majd, mert egyelőre senki nem tudja, hogy a "szélsőségesen tömegközlekedés-orientált" városban mikor is kezdik el az egyik legkisebb, de ehhez képest nagyon fontos beruházást.

Természetesen szerettük volna, hogy a Budapesti Közlekedési Központ álláspontja is megjelenjen a cikkünkben, de kérdéseinkre - egyelőre - választ nem kaptunk.

Várhatóan a nyáron

Cikkünk megjelenését követően válaszolt a BKK kérdéseinkre. Tájékoztatásuk szerint az 1-es villamos meghosszabbítása várhatóan a nyáron megkezdődik. Mint írják, a projekthez kapcsolódóan 5 különböző közbeszerzési eljárás lefolytatására van/volt szükség. Ebből csak egy, a projekt megvalósításához kapcsolódó kommunikációs feladatok ellátására vonatkozó tendert kellett újra kiírni. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást 2016. október 12-én írták ki és jelenleg is folyamatban van.